Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 19 september 2014, 11:55
Mireille Mireille is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 september 2014
Berichten: 7
Standaard Wijziging KVK

Beste allen,

Ik heb reeds 3 jaar een eigen webwinkel en sta daarmee ingeschreven bij de KVK.

Nu wil ik mij naast de webwinkel ook gaan richten op een andere tak van ondernemen.

Om te beginnen met het corrigeren van teksten. Later wil ik dit uit gaan breiden naar het schrijven van artikelen en uiteindelijk het schrijven en uitgeven van een eigen boek.

Nu moet ik dus een aanpassing maken in mijn gegevens bij de KVK. Ik sta nu als eenmanszaak ingeschreven.

Iemand enig idee hoe ik dit moet aanpakken?

Ik heb wel een wijzigingsformulier (formulier 14) van de KVK waar ik aanvullende bedrijfsactiviteiten kan invullen. Maar bestaat er dan ook de mogelijkheid om als Freelancer opdrachten aan te gaan nemen of diensten aan te gaan bieden?

Ik kijk uit naar jullie reacties! Alvast hartelijk dank.

Vriendelijke groet,
Mireille
Met citaat reageren
  #2  
Oud 19 september 2014, 19:57
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mireille Bekijk bericht
Ik heb wel een wijzigingsformulier (formulier 14) van de KVK waar ik aanvullende bedrijfsactiviteiten kan invullen. Maar bestaat er dan ook de mogelijkheid om als Freelancer opdrachten aan te gaan nemen of diensten aan te gaan bieden?
Ja hoor, de KvK heeft niets te zeggen over de diensten die je wel of niet zou mogen aanbieden, zolang jij je bedrijfsactiviteiten maar goed omschrijft.

De laatste keer dat ik erop zocht, was er geen categorie voor tekstbureaus, maar stonden die bij journalistiek of kunst.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 19 september 2014, 20:46
Mireille Mireille is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 september 2014
Berichten: 7
Standaard

René, bedankt voor jouw antwoord!

Opeens schiet mij nu te binnen dat ik dan de handelsnaam ook meteen zou willen aanpassen. Die heeft nu eigenlijk alleen maar betrekking op de online webwinkel. Graag zou ik die dus wat algemener willen hebben.

Weet je of dat ook mogelijk is, een handelsnaam veranderen?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 19 september 2014, 22:10
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

Je kunt heel eenvoudig een handelsnaam toevoegen aan de KvK-registratie van je eenmanszaak. Je mag namelijk ook met een eenmanszaak meerdere diensten aanbieden onder meerdere handelsnamen.

Als ik me niet vergis, gaat dat met hetzelfde formulier 14.
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 20 september 2014, 11:11
Mireille Mireille is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 september 2014
Berichten: 7
Standaard

Fijn om zo snel een antwoord te krijgen. Dank je wel René!

Gaandeweg komen er meer vragen in mij op. Hopelijk vind je dat niet vervelend.

Maar stel ik werk samen met een partner (in dit geval een vriendin van mij). Ik zoek opdrachten op internet en bied diensten aan. Mijn partner voert de opdrachten uit.

Mag dat met een eenmanszaak? Mag ik zeg maar samenwerken met iemand?

En over dat Freelancer. Ik mag mijzelf gewoon zo noemen? Omdat ik bij de KVK sta ingeschreven met een eenmanszaak?
Of moet je aan nog meer criteria voldoen om Freelancer te zijn?
Met citaat reageren
  #6  
Oud 20 september 2014, 15:14
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mireille Bekijk bericht
Maar stel ik werk samen met een partner (in dit geval een vriendin van mij). Ik zoek opdrachten op internet en bied diensten aan. Mijn partner voert de opdrachten uit.

Mag dat met een eenmanszaak? Mag ik zeg maar samenwerken met iemand?
Gaat die vriendin bij jou in loondienst, of is zij zelf freelancer met een eenmanszaak?

Citaat:
En over dat Freelancer. Ik mag mijzelf gewoon zo noemen? Omdat ik bij de KVK sta ingeschreven met een eenmanszaak?
Of moet je aan nog meer criteria voldoen om Freelancer te zijn?
Freelancer is geen officieel begrip voor de instanties. Zie Wat zijn de verschillende tussen freelancer, zzp'er en eenmanszaak?
__________________
René
Met citaat reageren
  #7  
Oud 20 september 2014, 15:17
Mireille Mireille is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 september 2014
Berichten: 7
Standaard

Nee, zij is zelf geen freelancer en heeft ook geen eenmanszaak. Moet zij dan in loondienst? Ik had het idee om eerst aan te kijken hoe het gaat lopen. En de inkomsten evenredig te verdelen.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 20 september 2014, 15:27
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mireille Bekijk bericht
Nee, zij is zelf geen freelancer en heeft ook geen eenmanszaak. Moet zij dan in loondienst? Ik had het idee om eerst aan te kijken hoe het gaat lopen. En de inkomsten evenredig te verdelen.
Als zij inkomsten geniet, dan moeten die fiscaal verantwoord worden. Jij hebt alleen zekerheid dat je daarbij geen loonheffing hoeft in te houden als je vriendin een geldige VAR-WUO heeft. Zij moet dan zelf de inkomsten aangeven als winst of 'resultaat uit overig werk'.
__________________
René
Met citaat reageren
  #9  
Oud 20 september 2014, 15:53
Mireille Mireille is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 september 2014
Berichten: 7
Standaard

Is dat iets wat zij dan moet aanvragen? Een VAR-WUO.
Ik ken dat namelijk niet. Zijn daar kosten aan verbonden?
Met citaat reageren
  #10  
Oud 20 september 2014, 16:06
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

Ik wil je adviseren je even te verdiepen in het verhaal van de VAR, want die kunnen opdrachtgevers ook aan jou vragen.
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Naast baan, kvk inschrijven,vergeet ik niets ? Max Freelancepraktijk starten 2 19 februari 2010 09:17
Alleen inkomsten uit reclame op websites, helemaal niks met KVK te maken? Willie Al die andere praktische dingen 4 18 maart 2009 00:40
Starten, wanneer naar KvK? kozw Al die andere praktische dingen 12 3 februari 2009 22:45
Aanvraag VAR via KvK zoekgeraakt Heleen Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 6 28 mei 2008 16:49
Als student-freelancer wel of niet inschrijven KvK? Topclass-studente Freelancepraktijk starten 7 6 februari 2008 12:23


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:07.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon