Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home
 
U bent hier: Home Marketing Marketingcommunicatie Adverteren

Adverteren

Met een advertentie kun je een product of dienst aanprijzen, maar ook een gebeurtenis aankondigen. Advertenties komen voor in verschillende media, zowel in print- als in digitale media, en behoren niet tot de redactionele inhoud van het medium. De redactionele inhoud betreft informatie (artikelen, foto's,  illustraties) afkomstig van de redactie, een advertentie betreft een boodschap van een adverteerder. Een banner is een advertentie op een website.

Een advertentie die lijkt op de redactionele pagina's, heet een advertorial. Bij deze vorm van adverteren is het verplicht om te vermelden dat het om een advertentie gaat. Je ziet dan boven aan de pagina 'advertentie' of 'advertorial' staan.

Voor alle vormen van adverteren geldt: bedenk eerst wat je boodschap is en wie je ermee wilt bereiken (doelgroep). De volgende stap is bepalen met welke middelen (bijvoorbeeld een banner of een advertorial) je de boodschap het beste onder de aandacht van de doelgroep kunt brengen.

Ontwerp

Een advertentie kan door een grafisch ontwerper worden opgemaakt. Grafisch ontwerpers werken freelance of in dienst van een bureau. Soms biedt het advertentiemedium, bijvoorbeeld een huis-aan-huisblad, naast de plaatsing ook het ontwerpen van de advertentie aan. Media op internet, zoals Google en Goudengids.nl, bieden vaak advertenties in een standaardopmaak aan. Je hoeft dan alleen de tekstuele inhoud aan te leveren.

Een advertentie bestaat doorgaans uit de volgende elementen:

  • Tekst: kopregel, boodschap (bodycopy), sluitzin (pay-off).
  • Beeld: afbeelding product (packshot), illustratie, logo.

Media

Je kunt adverteren in verschillende media, zoals:

  • Dagbladen.
  • Huis-aan-huisbladen.
  • Tijdschriften (opiniebladen, publiekstijdschriften, vakbladen, omroepprogrammabladen, relatietijdschriften).
  • Adres- en naslagboeken (telefoongids, Gouden Gids).
  • Internet (online adverteren).

Ieder medium heeft zijn voor- en nadelen: dagbladen hebben bijvoorbeeld wel een massaal bereik, maar het bereik onder specifieke doelgroepen, zoals jongeren, is laag. Tijdschriften bereiken juist  specifieke doelgroepen, maar hebben een langere aanlevertermijn.

Online adverteren

Internet biedt verschillende advertentie-mogelijkheden. Het grootste voordeel voor adverteerders is de meetbaarheid van het medium, waardoor adverteren via bijvoorbeeld banners goed te begroten is. De meest gangbare vorm van online adverteren is op basis van kosten per duizend vertoningen (cpm-cost per mille). Dit is vooral aan te raden als je vooraf het aantal vertoningen en contacten wilt bepalen. Je kunt ook kiezen voor pay-per-click, waarbij je betaalt per aangeklikte advertentie. Een voorbeeld van online adverteren: een Nijmeegse winkel die grasmaaimachines verkoopt, kan via GoogleAds alle mensen bereiken die als zoekwoorden intypen 'grasmaaimachine Nijmegen'. De verkoper betaalt voor alle keren dat een internetgebruiker op zijn banner klikt.

Andere online-advertentie mogelijkheden zijn:

  • Pay-per-sale: adverteren op een 'no cure, no pay'-basis
  • Pay-per-lead: betalen op basis van het aantal reacties

Belangrijke factoren bij je keuze voor een mediumtype zijn:

  • Het bereik: hoeveel mensen zullen de advertentie onder ogen krijgen?
  • De kosten: afhankelijk van de titel, het formaat, de positie en de oplage.
  • Het communicatievermogen: onder andere de technische eigenschappen (kleurgebruik, formaat, verschijningsdata, reproductiekwaliteit) en de context van het medium (de redactionele inhoud en de overige advertenties).

Tarieven

Met een groot advertentiebudget kun je de expertise van een mediabureau inschakelen voor een advertentiecampagne. Een mediabureau heeft de nodige contacten en (vaak voordelige) contracten met uitgevers. Met een minder groot budget ligt adverteren in bijvoorbeeld huis-aan-huisbladen, op websites en in vakbladen meer voor de hand. Ook de Kleintjes (rubrieksadvertenties volgens een vaste indeling) in dagbladen passen in een klein budget. De tarieven hangen per titel af van het formaat, de positie en de oplage en zijn te vinden op zogenaamde tariefkaarten. Hierop staan naast de prijzen en eventuele toeslagen, ook zaken vermeld als de redactionele formule, de oplagespecificaties, de technische gegevens en een verschijningstabel. Tariefkaarten kun je opvragen bij de uitgever of bekijken op de betreffende website.

Auteur: Irene Koot

http://www.lancelots.nl/marketing/marketingcommunicatie/adverteren Sitemap © Copyright Applinet B.V. 2004-2018 ColofonAdverteren