Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home
 
U bent hier: Home Ontwikkelen Kernvaardigheden Mondelinge vaardigheden Stappenplan bedrijfspresentatie

Stappenplan bedrijfspresentatie

Als je zaken wilt doet met een nieuwe opdrachtgever, zul je soms eerst je bedrijf moeten presenteren. Want je gesprekspartner wil graag weten met wie hij precies in zee gaat. Hoe uitgebreid zo’n presentatie is, hangt af van de opdracht: bij langlopende projecten pak je vaak groter uit dan wanneer het om een eenmalige klus van een week gaat. Het onderstaande stappenplan helpt je op weg.  

Stap 1 Leef je in in je publiek

Ieder publiek vereist een andere aanpak. Niet alleen moet je de inhoud van je presentatie aanpassen aan je luisteraars, maar ook de vorm. Ga van tevoren na in hoeverre je gesprekpartner bekend is met jouw vakgebied. Kun je probleemloos jargon gebruiken of moet je juist spaarzaam zijn met vaktermen? Bij het samenstellen van de bedrijfspresentatie moet je als uitgangspunt nemen: wat wil de klant? Stem de inhoud af op zijn wensen: weidt uit over bedrijfsaspecten die bij zijn situatie aansluiten, wees bondig over zaken die niet op hem van toepassing zijn. Ook je woordkeus, stemgebruik en hulpmiddelen zoals een flip-over, stem je af op je publiek.    

Stap 2. Ga na in wat voor een situatie je spreekt

Het is handig als je je kunt voorbereiden op de plek waarop je de presentatie moet geven en weet in welke context je zult spreken. Vraag daarom vooraf:

  • Wie er bij de presentatie aanwezig zal zijn en hoeveel spreektijd je hebt. Als je voor meerdere personen je bedrijf en je aanbod moet presenteren en je de tijd krijgt om  uitgebreid te vertellen, is het verstandig om je verhaal te ondersteunen met een Powerpoint-presentatie of met sheets.
  • Welke hulpmiddelen aanwezig zijn. Is er een flip-over? Kun je de laptop makkelijk aansluiten? Technische mankementen kunnen een presentatie ernstig verstoren.
  • Of je wordt aangekondigd. Misschien ben jij niet de enige freelancer die die middag zich presenteert.

Tip
Houd je aan de spreektijd die je hebt gekregen, of nog beter: stop een paar minuten vóór de afgesproken eindtijd. Dat maakt een efficiënte indruk.

Stap 3. Maak de volgorde kenbaar

Voor de helderheid van je verhaal is het raadzaam om je presentatie in kleine blokken op te delen. Je kunt bijvoorbeeld eerst iets vertellen over je ervaring met de sector waarin de klant opereert, vervolgens over de aanpak die je wilt voorstellen en jouw expertise daarin en ten slotte over de ervaring die je hebt opgedaan in vergelijkbare projecten.

Stap 4. Bedenk een leuke opening

De inleiding is het moment waarop je de aandacht van je gesprekspartner kunt trekken. Voorkom clichés als: "Ik houd het kort" of "Ik ben gevraagd om jullie iets uit te leggen over ..." Zoek naar een originele opening. Begin bijvoorbeeld met een anekdote, een actuele gebeurtenis, of laat een cartoon zien. Als je in je opening op een leuke manier iets over je opdrachtgevers bedrijf verwerkt, scoor je altijd.

Auteur: Janine Bruinooge

http://www.lancelots.nl/ontwikkelen/kernvaardigheden/mondelinge-vaardigheden/bedrijfspresentatie Sitemap © Copyright Applinet B.V. 2004-2018 ColofonAdverteren