Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home
 
U bent hier: Home Ontwikkelen Persoonlijkheidstypen Kernkwadranten

Kernkwadranten

· Je kernwaliteiten zijn je unique selling points (usp's). Als je ze nauwkeurig definieert, kun je je op de markt presenteren.
· Doe dit ook voor je onderneming. Op die manier breng je in kaart waarin jouw onderneming zich onderscheidt ten opzichte van concurrenten. Dat wil je als ondernemer natuurlijk graag weten.

Het kernkwadrant is een model dat jouw eigenschappen, leerpunten en gevoeligheden in kaart brengt. Het is ontworpen rondom de begrippen kernkwaliteit, valkuil, allergie en uitdaging. In het kwadrant wordt de onderlinge samenhang zichtbaar.

Bij trainingen, personal coaching en zelfanalyse wordt dit model veel gebruikt. Het is een hulpmiddel voor zelfinzicht, het definiëren van ontwikkelpunten en het analyseren en bespreekbaar maken van problemen in interactie. Het kernkwadrant is opgesteld door Daniel Ofman en wordt ook wel het kwadrant van Ofman genoemd.

De elementen: kernkwaliteit, valkuil, uitdaging en allergie

Kernkwaliteit

In Bezieling en kwaliteit in organisaties beschrijft Ofman (2004) een kernkwaliteit als "een eigenschap die tot het wezen (de kern) van een persoon behoort. De kernkwaliteit 'kleurt' een mens, het is de specifieke sterkte waar we bij hem of haar direct aan denken."

Ieder mens heeft vier of vijf kernkwaliteiten die hij - vaak onbewust - dagelijks inzet. In je werk en leven is het van belang om die dingen te doen, waarbij je je kernkwaliteiten goed kunt benutten. Dan zit je als het ware "in je kracht".

Durf, zelfstandigheid, doelgerichtheid, discipline en toewijding zijn een paar voorbeelden van kernkwaliteiten die voor ondernemers van belang zijn.

· Door je valkuilen op te sporen word je je bewust van je eigen irritante gedrag. Jouw valkuil kan immers de allergie van een ander zijn. Als die ander een potentiële klant van je is, dan is het toch wel handig om niet in die valkuil te stappen!
· Als je je valkuilen kunt benoemen, heb je een strategisch antwoord op de vraag: "Noem eens een slechte eigenschap van jezelf". Je valkuil is een slechte eigenschap, maar je kunt hem in één moeite door terugvertalen naar jouw kernkwaliteit.

Valkuil

Een valkuil is een "teveel van het goede", een doorgeslagen kernkwaliteit. De kernkwaliteit ontaardt dan in wat anderen ervaren als een slechte eigenschap. De ondernemer die risico's durft te nemen, wordt – als hij in zijn valkuil stapt – een overmoedige waaghals. Een valkuil wordt ook wel een vervorming genoemd.

  Kernkwaliteit   

  

Durf

 Teveel van het goede →   

Valkuil

  

Overmoed


  • Bij zelfstandigheid kan de valkuil eigengereidheid passen, maar ook bijvoorbeeld "te solististisch bezig zijn".
  • Bij doelgerichtheid zijn mogelijke valkuilen: geen oog/oor voor mensen hebben, fanatisme, egoisme, ongeduld. Welke valkuil bij jouw kwaliteit past, verschilt per persoon. Door je valkuilen te kennen, ontwikkel je een soort alarmbel die gaat rinkelen als je doorslaat.

Uitdaging

Een uitdaging is je leerpunt en zorgt ervoor dat de kernkwaliteit ook daadwerkelijk een kwaliteit blijft en niet ontaardt in een valkuil. Uitdagingen houden houdt je kernkwaliteit dus in evenwicht omdat ze altijd het positieve tegenovergestelde van de valkuil zijn. De uitdaging bij de valkuil 'overmoed' zou dus 'voorzichtigheid' kunnen zijn. Dit houdt in dat de moedige ondernemer ook moet leren bij tijd en wijle voorzichtig te zijn, om niet overmoedig te worden.

· Weet je wat je uitdagingen zijn, dan weet je ook in welke richting je je moet ontwikkelen.
· Als je mensen zoekt om mee samen te werken, dan kunnen jouw uitdagingen een selectiecriterium zijn. Mensen die jouw uitdaging als kernkwaliteit hebben, zijn tenslotte een aanvulling op jouw kwaliteiten en daarmee verbreed je je aanbod. Ook kun je natuurlijk veel van anderen leren, wat het werken een stuk interessanter maakt!

Kernkwaliteit

 

Durf

  Teveel van het goede → 

Valkuil

 

Overmoed

 

 

Positief tegenovergestelde      

 

 

Uitdaging

 

Voorzichtigheid


De uitdaging bij eigengereidheid zou "luisteren naar anderen" kunnen zijn, bij "te solistisch bezig zijn" "anderen erbij betrekken". Bij de valkuil "geen oog/oor voor mensen hebben" past de uitdaging "relatiegerichtheid" et cetera.

Allergie

· 'Last but not least': als je je allergieën kent, kun je begrijpen waarom je je aan sommige mensen zo mateloos ergert. En daarmee is de helft van de irritatie al verdwenen. Als je je tenslotte ook nog realiseert dat er onder die allergie een kernkwaliteit van de ander schuilgaat, dan kun je zelfs wat leren van die irritante ...
· Je kunt er ook voor kiezen om die mensen waar je allergisch voor bent uit de weg te gaan. Ik zou in ieder geval geen secretaresse aannemen, voor wie ik allergisch was!

Een allergie is een eigenschap van anderen waar je een grondige hekel aan hebt, oftewel 'allergisch' voor bent. De meeste mensen blijken allergisch te zijn voor het teveel van hun uitdaging. Je allergie is dan ook het negatief tegenovergestelde van je eigen kernkwaliteit.

De ondernemer met durf zal waarschijnlijk gek worden van overbezorgde mensen die geen gok durven te wagen.

Kernkwaliteit

 

Durf

  Teveel van het goede  →

Valkuil

  

Overmoed

  Negatief tegenovergestelde      

 

 

Positief tegenovergestelde      

 

Allergie

 

Overbezorgdheid

←  Teveel van het goede   

Uitdaging

  

            Voorzichtigheid


Toch zit er onder de allergie 'overbezorgdheid' ook een kwaliteit van diegene voor wie je allergisch bent, namelijk 'voorzichtigheid'. De ondernemer zou dus veel kunnen leren van zijn allergie, want voorzichtigheid is tenslotte zijn uitdaging.

Bij de kwaliteit zelfstandigheid passen allergieën als 'afhankelijkheid', 'met alle winden meewaaien' of 'passiviteit'. Voor de doelgerichte ondernemer liggen allergieën als 'vaagheid', 'onzekerheid' of 'wispelturigheid' op de loer.

Puzzelwerk

Het kernkwadrant is een heel geschikt model voor zelfanalyse en voor het analyseren van problemen in interactie. Het model zelf is eenvoudig en daarmee laagdrempelig. Het vertalen van het model naar jouw daadwerkelijke eigenschappen en gevoeligheden, kost echter heel wat puzzelwerk. Als je dat niet doet, blijf je zitten met een opsomming van losse eigenschappen waar je verder niet zo veel mee kunt. Een ander (het liefst een professional) kan je erbij helpen die vertaalslag te maken, door goed door te vragen en alle eigenschappen met voorbeelden uit jouw praktijk te kleuren.

Het grote verschil met andere persoonlijkheidsmodellen is dat er bij het kernkwadrant geen beschrijving van een persoonlijkheidstype bij zit. Er is überhaupt geen indeling in persoonlijkheidstypes. Het is dus geen kwestie van een testje doen en de uitslag lezen. Als je dat zoekt is het kernkwadrant niet geschikt. Het voordeel van het kernkwadrant is weer wel, dat alles wat er staat ook uit jouw eigen praktijkervaring komt. Je hoeft dus niet te gaan verzinnen of je stukken tekst herkent; er staat niets wat je niet zelf hebt ingebracht!

Het kernkwadrant gaat over kwaliteiten en niet over gedrag. Kwaliteiten zijn innerlijke eigenschappen die niet meetbaar zijn en slechts in gedrag voor anderen zichtbaar zijn. Wil je dus met anderen een goede boom opzetten over jouw kwaliteiten of jouw valkuilen, bereid het dan voor door een paar kernkwadranten te maken maar óók door bij elk kernkwadrant een paar gedragsvoorbeelden te bedenken. Op die manier begrijpt die ander waarschijnlijk goed waar je het over hebt.

Je komt zelf best een eind met het kernkwadrant. Wil je toch nog een stap verder of dieper, dan is het de moeite waard om een uitgebreid kwaliteitenonderzoek te laten doen.

Aanbevolen websites

Aanbevolen boeken

  • Gerrickens, P. (1997). Kwaliteiten, een verfrissende kijk op eigen-aardigheden. Gerrickens training en advies.
    Voor veel mensen is het niet eenvoudig hun kwaliteiten optimaal te benutten in het leven van alledag. Dit boek is een gids bij de ontdekkingstocht naar de rijkdom van jouw kwaliteiten, zo staat op de achterkant van het boek. Het boek legt door middel van vele voorbeelden en oefeningen helder uit wat kwaliteiten zijn en wat vervormingen zijn.
  • Ofman, D. (2004). Kwaliteit en bezieling in organisaties. Servire.
    Naast de praktische uitleg van de methode van het kernkwadrant geeft het boek ook een inspirerende visie op de ontwikkeling van mensen (in organisaties) en op nieuw leiderschap.
  • Ofman, D. & Weck, R. van der (2000). De kernkwaliteiten van het enneagram. Scriptum management.
    In dit boek worden twee veelgebruikte persoonlijkheidsmodellen naast elkaar gezet. De negen enneagramtypes worden met hun sterke en zwakke punten toegelicht  aan de hand van hun kernkwaliteiten en kernkwadranten. Ook de irritaties tussen de types worden ineens een stuk duidelijker door ze als valkuilen en allergieën in kaart te brengen.
  • Verhagen, H. (2005). Kijken naar jezelf, werken aan jezelf. Een verzameling van praktische modellen en hulpmiddelen voor persoonlijke ontwikkeling. Reed Business Information.
    Ben je nieuwsgierig naar allerlei verschillende persoonlijkheidsmodellen en wil je daar een beknopt overzicht van, koop dan dit boek. Je bladert het door en komt vanzelf een model of theorie tegen waar je in gelooft. Het boek verwijst je tevens door naar andere diepgaande boeken.

Auteur: Susanne Biemans

https://www.lancelots.nl/ontwikkelen/persoonlijkheidstypen/kernkwadranten Sitemap © Copyright Applinet 2004-heden ColofonAdverteren