Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home
 
U bent hier: Home Bedrijfsvoering Financiën Goed financieel beleid voeren

Goed financieel beleid voeren

Een goed financieel beleid voeren draait in feite maar om één ding: geld. Als ondernemer moet je ervoor zorgen dat je te allen tijde over genoeg geld beschikt om het bedrijf draaiende te houden. Want zonder geld is je bedrijf al snel ten dode opgeschreven. Je kunt je uitgaven niet meer betalen, je energie wordt afgesloten, aanmaningen vallen dagelijks in je brievenbus en de belastingdienst komt met boetes en dagvaardingen. Voor je het weet, stort je bedrijf in. Zorg er dus voor dat je als ondernemer zorgvuldig met geld omgaat. Maar hoe doe je dat?

Check je financiën aan de hand van onze checklist voor een goed financieel beleid

Daredevils en watjes

In dit artikel geven we je tips om een goed financieel beleid te voeren. Het is een overzicht met zaken waar je als eenmanszaak rekening mee dient te houden. Ook worden er allerlei tips gegeven. Natuurlijk, de ene ondernemer is de andere niet. Sommige mensen nemen graag wat meer risico, anderen willen echter wat meer controle uitoefenen. Zij willen zichzelf iedere maand ongeveer hetzelfde loon toebedelen.

De basis: inkomsten > uitgaven

Het basisprincipe van een goed financieel beleid is simpel. Zorg er voor dat er voldoende geld bij je bedrijf binnenkomt en dat er niet te veel het bedrijf weer uitstroomt. Dat eerste kun je beïnvloeden door klanten te werven. Echt in de hand heb je dit proces niet. Want weet je als ondernemer wel zeker dat je beste klant niet van de ene op de andere dag overstapt naar de concurrent? Kun je erop vertrouwen dat de klanten van de concurrent naar jou toe komen omdat als die er plotseling de brui aan geeft? Maak een goede planning en stel die bij als er bijvoorbeeld onverwacht een opdracht aan je voorbijgaat.

Overzicht behouden

Je uitgaven heb je veel meer zelf in de hand: als het niet anders kan, draai je de geldkraan gewoon dicht. Als je financiën het weer toelaten doe je hem weer open. Natuurlijk, ook daar zitten beperkingen aan. Want wat er ook gebeurt, je zult je hypotheek of huur toch moeten betalen. En ook je telefoon doet het niet meer als je de rekening een paar maanden niet hebt betaald. Deze vaste lasten zul je dus sowieso moeten kunnen betalen, ook al gaat het even wat minder met de zaak of heb je net een mega-investering achter de rug. Stel je maandelijkse vaste lasten dus op aan het begin van het jaar, en doe er 5% bovenop (vanwege stijgende huurprijzen, verzekeringen, enz.) wanneer het jaar om is. Net zoals je inkomsten is het belangrijk ook hier een goede planning te maken, en die tussentijds bij te stellen. Houd zakelijke en privé-uitgaven gescheiden, zodat het zakendoen overzichtelijk blijft. Zo is het slim om per maand (week/kwartaal/jaar) een vast bedrag naar je privé-rekening over te maken.

Checklist voor een goed financieel beleid

De checklist voor een goed financieel beleid bestaat uit:

  1. Een liquiditeitsbegroting opstellen
  2. Inkomstenbelasting en zorgpremie betalen
  3. BTW afdragen
  4. Verzekeren
  5. Pensioen opbouwen
  6. Investeren en afschrijven
  7. Tegenslag incalculeren. Bewust meer of minder risico nemen
  8. Je cashflow / liquiditeit verbeteren
  9. Een scherp en waakzaam oog...

Auteur: Niels Arts

https://www.lancelots.nl/bedrijfsvoering/financien/beleid Sitemap © Copyright Applinet 2004-heden ColofonAdverteren