Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home
 
U bent hier: Home Bedrijfsvoering Verzekeringen Bedrijfsinventarisverzekering

Bedrijfsinventarisverzekering

Brand of een ander onvoorzien voorval kan flinke schade veroorzaken aan je inventaris. Heel vervelend en slecht voor de continuïteit van je onderneming. Ter bescherming van de inventaris en om bij schade lopende kosten te dekken, kun je een inventarisverzekering afsluiten. Deze verzekering wordt ook wel brandverzekering genoemd, maar dekt in de meeste gevallen naast het risico van brandschade ook schade ontstaan door inbraak, diefstal of poging daartoe, vandalisme, blikseminslag, storm en ontploffing. Geld en andere waardepapieren zijn meestal niet of maar voor een beperkt bedrag meeverzekerd.

Voorwaarden en kosten

De voorwaarden en kosten van inventarisverzekeringen kunnen sterk verschillen. Belangrijke voorwaarden zijn dat het bedrijfspand goed is beveiligd - denk aan een alarminstallatie met doormelding naar een centrale - en dat er voldoende blusmiddelen in het pand aanwezig zijn.  

De premie van een inventarisverzekering is afhankelijk van een aantal factoren, waaronder:

  • De uitgebreidheid van de dekking.
  • De brandgevaarlijkheid van de bedrijfsuitoefening.
  • De bouwaard van het bedrijfspand.
  • De getroffen preventiemaatregelen.

De meeste verzekeringsmaatschappijen hanteren een minimum premie van gemiddeld 125 euro per jaar als je enkel een bedrijfsinventarisverzekering afsluit. Breng je een aantal verschillende verzekeringen bij dezelfde verzekeringsmaatschappij onder – je neemt een zogenaamd pakket verzekeringen af - dan is er meestal geen sprake meer van een minimum premie.

Voorbeeld

De jaarpremie van organisatie adviesbureau X met een inventaris van 100.000 euro bedraagt 275 euro en heeft een eigen risico van 500 euro.

De premies kunnen enorm variëren. Wanneer je van plan bent om een inventarisverzekering af te sluiten, dan kun je offertes aanvragen bij verschillende verzekeraars om de voorwaarden en premiekosten met elkaar te vergelijken. Je kunt je ook persoonlijk laten adviseren bij een assurantiebureau.

Wel of niet afsluiten?

Als je als freelancer aan huis werkt, zelden grote investeringen doet en geen kostbare voorraden opslaat, dan is het vaak niet nodig om een aparte bedrijfsinventarisverzekering af te sluiten. Een verhoging van je inboedelverzekering met de voor je onderneming gemaakte investeringen, zoals de aanschaf van een computer of een bureau, is dan meestal genoeg. Laat dit aantekenen op je polis. Heb je meer dan een standaard pc aan apparatuur in huis, dan kan een aparte elektronicaverzekering voor zo'n 150 euro per jaar een goede aanvulling zijn op je inboedelverzekering.

Voor een zzp'er met een afzonderlijk kantoorpand waarin zich veel waardevolle spullen bevinden, is het zeker de moeite waard om de risico's af te dekken middels een inventarisverzekering. Twijfel je wat voor jou het beste is om te doen? Bespreek het dan eens met je boekhouder of raadpleeg een verzekeringsexpert, bijvoorbeeld een medewerker van een assurantiekantoor. 

Met dank aan: Jan Laarman, Meeus Assurantie Rotterdam

Advies: Alfred Cohen, RAAD Amsterdam

Auteur: Irene Koot

https://www.lancelots.nl/bedrijfsvoering/verzekeringen/bedrijfsinventaris Sitemap © Copyright Applinet 2004-heden ColofonAdverteren