|

19 mei 2008, 13:28
|
 |
Veteraan
|
|
|
|
Re: Incasso & trage klant
Hoi Adriaan,
Wat ik in jouw rijtje mis, is telefonisch contact: een persoonlijk(er) contact is toch wat meer confronterend, waardoor je over het algemeen meer informatie boven tafel krijgt dan via de door jou genoemde andere wegen. Het is ook een mogelijkheid om gelijk harde afspraken te kunnen maken, die je dan schriftelijk kunt bevestigen. Dit is overigens ook nog een (vrij) kosteloze stap.
Mijn "volgorde" is dus: factuur, "blond" telefoontje om te informeren waarom de factuur nog niet betaald is en wanneer ik de betaling dan wèl tegemoet kan zien, herinnering (eventueel voorafgegaan door een mailtje met de vraag waarom de toezegging niet is nagekomen), sommatie (die je overigens ook al kunt uitbesteden), overdracht van de vordering.
Wat een kul-argument trouwens: "je hoeft je geen zorgen te maken".
Het heeft helemaal niks te maken met zorgen maken, het heeft te maken met fatsoenlijk zaken doen en daar is in dit geval geen sprake van!
Het hele antwoord straalt m.i. uit dat men je daar niet (volledig) serieus neemt èn dat je geen contact hebt kunnen leggen met iemand die daadwerkelijk over betalingen gaat.
Groetjes, Renée
|

25 mei 2008, 02:10
|
|
Overigens kan je uiteraard ook even ter sprake stellen dat de wetsgeldige rente die verschuldigt is bij het te laat betalen van een factuur in rekening wordt gebracht.
Je kan 'vriendelijk' aangeven dat op dit moment de administratie kosten nog niet aan bod komen en je ze nog een week geeft om de factuur te voldoen.
Het lijkt erop dat ze jou ingehuurd hebben om een website te maken voor een eindklant van hun, dat de tussenpersoon in dit verhaal geen geld heeft mogen ontvangen is uiteraard geen reden dat jij jouw geld niet ontvangt.
Inderdaad zoals aangegeven wordt een 'vriendelijke' belletje dat je het absoluut niet netjes vindt hoe er met deze zaak om wordt gegaan en dat afspraken afspraken zijn, jij hebt je tenslotte ook aan je deadline gehouden toch  .
Soms moet je dan maar even wat confrontatie opzoeken, de 1e keer zal dit zeker lastig zijn, maar laat je niet uit het veld slaan. Jij hebt gewoon recht op jouw geld... tenslotte betaal jij bij de supermarkt toch ook je boodschappen gelijk en niet na 3 maanden?  .
Succes !
|

30 mei 2008, 10:19
|
 |
Seniorlid
|
|
|
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ferry82
Het lijkt erop dat ze jou ingehuurd hebben om een website te maken voor een eindklant van hun, dat de tussenpersoon in dit verhaal geen geld heeft mogen ontvangen is uiteraard geen reden dat jij jouw geld niet ontvangt.
|
Ik zit op dit moment in hetzelfde "schuitje" en kreeg ook het argument te horen dat zodra ze het geld ontvangen hadden mij gelijk zouden betalen.
Dat is natuurlijk een argument wat van geen klanten klopt
Citaat:
Inderdaad zoals aangegeven wordt een 'vriendelijke' belletje dat je het absoluut niet netjes vindt hoe er met deze zaak om wordt gegaan en dat afspraken afspraken zijn, jij hebt je tenslotte ook aan je deadline gehouden toch  .
|
Dat vind ik op dit moment dus ook het frustrerende, ik heb mijn best gedaan om het project voor de deadline op te leveren, dat is gelukt en iedereen was dik tevreden. En nou moet ik om mijn geld gaan bedelen, want zo voelt het
Ik wil nog een betalingsregeling voorstellen, maar als daar ook niet op ingegaan wordt zal ik voor het eerst over moeten gaan tot formele sommatie. Dat zal ik vast nog wel vaker mee gaan maken, maar ik vind dit toch wel de mindere kant van het ondernemen. Het kost mij kostbare tijd en energie, maar ja dat hoort er waarschijnlijk bij
|

30 mei 2008, 11:45
|
Lid
|
|
|
|
Ik heb mijn klant erop gewezen en hij heeft toegezegd om het bedrag binnen 14 dagen over te maken. Ik wacht het nu even af en zal verder gaan met de website, als het bedrag is bijgeschreven. Zo niet, dan krijgt hij een sommatie.
|

30 mei 2008, 11:56
|
|
Brrrr, ik krijg gewoon agressie bij het lezen van al deze slechte betalers. Ik begrijp heel goed dat je niet sterk staat als je iemand even op komt zoeken. Maar hoever kan je eigenlijk gaan als ondernemer die niet betaald krijg?
Ik zou de neiging hebben om mijn klant op te bellen en vriendelijk verzoeken om morgen geld in huis te hebben, want ik kom het persoonlijk halen. Desnoods neem ik een schilderij mee haha. Hebben jullie dat nou ook?
Niet dat ik dit zou doen want dan sta je uiteraard (lijkt mij) niet sterk als het uitdraaid in een rechtzaak. Maar toch!
Wel weer een paar interessante stukjes gelezen in deze tread. Neem ik mooi weer even mee in gedachten!
|

30 mei 2008, 12:12
|
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roy Korpel
Ik zou de neiging hebben om mijn klant op te bellen en vriendelijk verzoeken om morgen geld in huis te hebben, want ik kom het persoonlijk halen. Desnoods neem ik een schilderij mee haha. Hebben jullie dat nou ook?!
|
Nou, precies wat je zegt. Het is gewoon een verkapte vorm van diefstal, net zoals ik al een keer las op dit forum een betaler die standaard na de 1e herinnering betaalt. Ik bedoel.. we zijn toch geen bank?
We leveren een dienst/produkt, dan hoort er gewoon voor betaalt te worden. Wat ik al een keer zei... in de supermarkt betaal je toch ook niet na de 1e of 2e herinnering? :-).
Als Freelancer zijnde wil je niet 'lullig' overkomen door gelijk met officiele documenten te strooien, maar je wordt wel gelijk serieuzer genomen... alleen tegen welke prijs?
Misschien dat het mijn opvoeding is, maar dingen die geleverd worden moeten gewoon betaalt worden, als er vertraging is met een geldige reden kan ik daar best overheen kijken... maar anders kan ik zelf soms ook nog wel eens even zo'n ged88 hebben  (Overigens herinner ik me zojuist dat ik nog een factuur van Neckermann heb liggen die betaalt moet worden  )
|

30 mei 2008, 12:23
|
|
Citaat:
(Overigens herinner ik me zojuist dat ik nog een factuur van Neckermann heb liggen die betaalt moet worden  )
|
Hahaha!!
|

31 mei 2008, 15:33
|
 |
Veteraan
|
|
|
|
Citaat:
Nou, precies wat je zegt. Het is gewoon een verkapte vorm van diefstal, net zoals ik al een keer las op dit forum een betaler die standaard na de 1e herinnering betaalt. Ik bedoel.. we zijn toch geen bank?
|
Ik wil je niet laten schrikken, maar het is bij grote bedrijven standaard procedure (hoe groter het bedrijf, hoe meer standaard): bij binnenkomst van een factuur wordt 'ie "weggezet" op de uiterste betaaldatum. Dan wordt gekeken wat er daarna binnenkomt en wanneer. Afhankelijk daarvan volgt er een volgende "wegzetdatum" (datum om een vervolgactie te bepalen) of een betaaldatum. Er wordt dus standaard zo laat mogelijk betaald.
Voor dat soort bedrijven ben je dus wèl de bank. Reken maar eens uit hoeveel centjes zo'n werkwijze bespaart (dus oplevert) als er ècht veel geld over de rekeningen rond gaat!
Het jammere is, dat er kleine bedrijven bestaan die deze tactiek ook hanteren, "want dan doe je pas echt professioneel zaken" ..... Terwijl zij een rentevergoeding van nul hebben op hun bankrekening .... Ja, da's echt héél professioneel ...
Groetjes, Renée
|

1 juni 2008, 11:29
|
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lyonesse
Ik wil je niet laten schrikken, maar het is bij grote bedrijven standaard procedure (hoe groter het bedrijf, hoe meer standaard
|
Wat je zegt klopt enigzins wel, aan de andere kant kan je van dit systeem gebruik maken.
Geloof dat de wetsgeldige rente die telt wanneer bedrijven te laat betalen op 11,20% staat, dat ga je niet krijgen bij je huidige bank :-).
Bedrijven doen dit grapje vaak om inderdaad nog even een berg rente te trekken, en dat doen ze gewoon tot je het zat bent en inderdaad acties onderneemt
Na je 1e betalingstermein gaat deze rente al in en laat je hun lekker hun gang gaan. Je stuurt gewoon een nieuwe factuur met daarbij de rente opgeteld... reken maar dat ze het heel snel afleren.
Het is dan misschien wel 'brutaal' om zoiets te doen, maar wat ik al zei... er moet gewoon optijd betaalt worden, zo simpel is het (soms niet, maar even theoretisch  ).
|

11 augustus 2008, 14:12
|
 |
Moderator
|
|
|
|
Just curious, heb je de factuur inmiddels betaald gekregen Adriaan?