Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 6 september 2007, 14:17
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Klant vraagt niet om prijsopgave

Mmmh, ontkent de klant ook dat er geleverd is? Of heeft hij het product ook afgenomen en geen klachten kenbaar gemaakt?

Waarom zegt de klant dat hij niet wil betalen? Wat voor opdrachtgever is het (groot bedrijf? vragen naar de directeur en probleem voorleggen).
Kortom, breng je kansen in kaart.

Je zou kunnen bekijken - vooropgesteld dat jij geleverd hebt - of het auteursrecht nog soelaas biedt. Dat hangt natuurlijk af van het soort tekst en wat de klant er mee gaat doen.

Verder is van belang of het om veel geld gaat en of je voorziet dat de opdrachtgever nog vaker met je wil samenwerken (of jij met hem). Als die laatste twee vragen met 2x nee kunnen worden beantwoord, zou ik mijn energie in andere zaken steken...
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #2  
Oud 6 september 2007, 14:28
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Klant vraagt niet om prijsopgave

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erix Bekijk bericht
Mmmh, ontkent de klant ook dat er geleverd is? Of heeft hij het product ook afgenomen en geen klachten kenbaar gemaakt?

Waarom zegt de klant dat hij niet wil betalen? Wat voor opdrachtgever is het (groot bedrijf? vragen naar de directeur en probleem voorleggen).
Kortom, breng je kansen in kaart.

Je zou kunnen bekijken - vooropgesteld dat jij geleverd hebt - of het auteursrecht nog soelaas biedt. Dat hangt natuurlijk af van het soort tekst en wat de klant er mee gaat doen.

Verder is van belang of het om veel geld gaat en of je voorziet dat de opdrachtgever nog vaker met je wil samenwerken (of jij met hem). Als die laatste twee vragen met 2x nee kunnen worden beantwoord, zou ik mijn energie in andere zaken steken...
Het is een beetje een vreemd verhaal: ik moest wat schrijven, heb ik gedaan, hoor ik een hele tijd niets meer. Krijg ik ineens een bericht van "het is al geregeld". Geeft de klant aan dat hij niet tevreden was, dat hij dat 4x heeft gemaild en dat hij toen zelf wat geschreven heeft. Probleem: ik heb nooit een mailtje gehad en er is ook telefonisch geen contact met me opgenomen. De benadering was vrij vervelend en ik heb daar al eerder een akkefietje mee gehad, dus ik heb een relatief laag bedrag gewoon in rekening gebracht. Hierna kwam de klant ineens in aktie en zou mij alle gestuurde mailtjes overleggen. Na een week nog niets gezien, dus toen heb ik zelf netjes een bericht gestuurd dat ik gezien de getoonde laksheid in het bewijzen van het "afmelden" bij mijn factuur bleef. Alleen uiteraard heel correct verwoord.

Het gaat dus niet om veel geld en ik wil ook nooit meer met die persoon samenwerken, maar ik gun het hem ook niet om "gelijk" te krijgen. Al moet ik er geld op toeleggen, dan zou ik nog tot het naadje gaan. Maar uiteraard wil ik wel een beetje goede kansen hebben, anders is de nederlaag ook weer zo groot
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #3  
Oud 6 september 2007, 14:47
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Klant vraagt niet om prijsopgave

Vervelend verhaal , maar gezien alle miscommunicatie en de hoeveelheid tijd die verstreken is zou ik of een laatste herinnering sturen, of een briefje waarin je aangeeft dat je het niet eens bent met de gang van zaken (wel geleverd, niet betaald, jammer dat er misverstanden zijn ontstaan die niet zijn opgelost, beëindiging van verdere samenwerking) en de boel verder laten rusten.

Opbrengst: besparing op incasso/procedurele kosten, besparing op tijd en besparing op stress, winst in opgedane ervaring. Door "tot het gaatje te gaan" steek je tijd en geld in iets dat het verlies groter maakt dan het nu is en dat is vanuit bedrijfseconomisch standpunt niet altijd wijs.

En ja, al doende leert men. Blijft staan de vraag wat de klant met jouw materiaal doet of wil doen (is er iets van terug te vinden: web, print, brochure, gebruiksaanwijzing, whatever?).
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
probleempje met klant JuliaV Omgaan met opdrachtgevers 10 1 juli 2007 02:37
Uitkering en zelfstandig ondernemen Anoniem Al die andere praktische dingen 11 22 februari 2007 10:27
Maatschappelijk verantwoord ondernemen? Verwijderd account Al die andere praktische dingen 15 2 februari 2007 22:28


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:31.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon