Training Relatiemanagement
"De klant van vandaag zorgt voor de omzet van morgen." Een ondernemerswijsheid die de gedachte achter relatiemanagement goed weergeeft. Het onderhouden van relaties met je opdrachtgevers kan van grote betekenis zijn voor toekomstige opdrachten. "Nu investeren is straks minder zorgen" is nog er nog een. Investeren in relaties, hoe doe je dat? In deze training leer je wat relatiemanagement inhoudt en wat het belang ervan is. Je leert bepalen welke opdrachtgevers belangrijk zijn voor de continuïteit van je onderneming en je maakt een relatiemanagementplan.
Inhoudsopgave
1. Wat is relatiemanagement?
De inhoud en achtergrond van relatiemanagement kort toegelicht.
- Geen relatiemanagement: de gevolgen
2. Kiezen voor relaties
Inzicht in de samenstelling van je relatiebestand
- Ken je A, B, C
- De scoringsmatrix
3. Relatiemanagement inzetten
Projectgericht, persoonsgericht, procesgericht en partnershipgericht inzetten
- Do's & don'ts van een relatiegeschenk
4. Een relatiemanagementplan opstellen
- Checklist
- Wat wil je bereiken?
- Aan wat voor soort doelen kun je denken?
- Stappenplan
- Evaluatie
Auteur: Irene Koot