Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home
 
U bent hier: Home Marketing Acquisitie Hoe anderen acquireren

Hoe anderen acquireren

Je kunt talloze manieren bedenken om klanten en opdrachten te vinden. Lancelots vroeg collega-freelancers hoe zij het doen, en kreeg een aantal goede tips:

Borrelen: zinvol en leuk

"Als ik een bepaald onderwerp voor een fotoreportage in gedachten heb, dan bel ik naar bladen waarvan ik denk dat die interesse kunnen hebben. Ik neem dan ook altijd contact op met een paar redacties waar ze me nog niet kennen. Soms zeggen ze 'ja' en heb ik een nieuwe opdrachtgever erbij.
Bij National Geographic Magazine, een blad waarbij de fotografie vaak belangrijker is dan de tekst, kwam ik tot mijn eigen verbazing erg makkelijk binnen. Een bevriende journalist introduceerde mij als fotograaf bij de redactie en na een kennismakingsgesprek kon ik aan de slag. Ik hoefde niet eens mijn portfolio te laten zien! Waarschijnlijk hadden ze mijn foto's al op mijn website bekeken. Viavia kom ik zo aan nieuwe opdrachtgevers. Ook ben ik met een collega een keer meegegaan naar een borrel voor vakgenoten. Omdat ik hem al kende, was de drempel om te gaan minder hoog. Nu ga ik vaker naar borrels binnen mijn vakgebied. Zo blijf ik op de hoogte van nieuwtjes en kom ik in contact met potentiële samenwerkingspartners en opdrachtgevers. Zinvol en nog leuk ook!"

Ronald de Hommel, freelance fotograaf.

"Vergeet je visitekaartje niet"

"Als tolk krijg ik de meeste opdrachten via een bemiddelingsbureau. Ik sta ook ingeschreven in het Register Tolken Gebarentaal, een overzicht van gekwalificeerde tolken. Zo kunnen klanten mij zelf vinden. Eén keer ben ik via een vriendin buiten de gebarentaalwereld aan werk gekomen. Zij werkte bij een theater waar ze in een toneelstuk gebarentaal wilden gebruiken. Zij heeft mij daar als deskundige getipt, en vervolgens heb ik de acteurs een aantal zinnen in gebarentaal geleerd. Het was geen echte tolkopdracht, maar wel leuk om te doen. Mijn tip voor het vinden van klanten en opdrachten: vergeet nooit je visitekaartje mee te nemen!"

Mariska van Zanten, tolk Nederlandse gebarentaal

Mond-tot-mondreclame

"Toen ik net als timmerman begon, zocht ik bedrijven uit in de Gouden Gids. Ik stuurde eerst een e-mail met mijn gegevens. Een paar dagen later belde ik op om te vragen of ze interesse hadden in mijn diensten. Dat werkte heel goed. Nu doe ik dat niet meer, omdat ik door mond-tot-mondreclame voldoende klussen heb. In het yogacircuit weten ze inmiddels dat ik naast yogaleraar ook als timmerman en klusjesman werk, zo krijg ik regelmatig van dezelfde 'klanten' verschillende opdrachten."

Michiel de Hommel, timmer- en klusjesman, kleurenpuncturist, yogaleraar,

Teruggevraagd

"Je werk goed doen en betrouwbaar zijn, dat is denk ik de beste manier om opdrachten te verwerven. Mensen onthouden het wanneer je eerlijk bent; ze vragen je dan terug of raden je aan bij andere bedrijven. Meestal kom ik zo via via aan opdrachten, maar soms ook door te reageren op oproepen op internetsites van organisaties binnen mijn vakgebied."

Jos Schuring, marketeer podiumkunsten

Contacten

"Tijdens mijn laatste paar werkjaren bij een architectenbureau in Rotterdam heb ik veel contacten opgedaan. Via deze relaties probeer ik nu zoveel mogelijk bekendheid te geven aan mijn eigen net opgerichte architectenbureau. Ik heb ook een website gemaakt waarop ik mijn werk presenteer en doe regelmatig mee aan prijsvragen en exposities. Dat is niet alleen goed voor de publiciteit, maar ook voor mijn netwerk."

Robert van Kats, Van Kats Architecten.


Auteur: Irene Koot

http://www.lancelots.nl/marketing/acquisitie/ervaringen Sitemap © Copyright Applinet B.V. 2004-2018 ColofonAdverteren