Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home
 
U bent hier: Home Marketing Marketingcommunicatie Tien tips om meer mond-tot-mondreclame te krijgen

Tien tips om meer mond-tot-mondreclame te krijgen

Mond-tot-mondreclame: dé manier om nieuwe klanten binnen te halen. Niet alleen kost het jou weinig tijd, een tevreden klant is een stuk geloofwaardiger dan jouw eigen verkoopverhaal over de toegevoegde waarde van je dienstverlening. Hoe krijg je je klanten zover? En: zijn er andere manieren om ervoor te zorgen dat je naam rondzingt in de markt?

1. Zorg ervoor dat je dienstverlening helder is

Een klant kan pas aan een ander overbrengen waarom en waarvoor hij jou moet hebben, als dat voor hem helder is. Anders gezegd: hoe helderder en transparanter jouw productaanbod, hoe beter een ander jou weer kan doorverkopen. Een goede manier om dat te doen is door je diensten als producten te verpakken. Zo is het voor je klant én zijn relatie klip en klaar wat je kunt betekenen.

2. Zorg voor zéér tevreden klanten

Goede mond-tot-mondreclame is natuurlijk afkomstig van tevreden klanten. Dat begint met de geleverde diensten zelf: minstens zo goed als afgesproken. Ook je dienstverlening daaromheen helpt tevredenheid te genereren. Communiceer regelmatig over de stand van zaken en wees flexibel als de opdracht licht verandert. Een goede manier om klant zeer tevreden te houden is méér te leveren dan ze verwachten: doe niet alleen wat je belooft, doe méér dan dat. Het helpt natuurlijk dat je niet meer te belooft dan je daadwerkelijk kunt bieden. Dan geef je jezelf de ruimte daar nog een schepje bovenop te doen.

3. Vraag om aanbevelingen

Succesvol een project afgerond? Vraag de klant zijn tevredenheid te verwoorden. Vervolgens zou je kunnen vragen of hij dat ook aan een vriend zou vertellen. Of zelfs nog explicieter: of hij aan drie relaties zou kunnen vertellen wat hij zojuist gezegd heeft. Misschien een vreemd verzoek, maar de meeste (tevreden) klanten zullen dat graag voor je doen!  

4. Blijf in contact met je klanten

Zorg dat tevreden klanten aan je denken! Blijf in contact, bijvoorbeeld door een paar keer te vragen of de website die je hebt gebouwd nog naar wens is. Zo behoud je de breinpositie die je door goed werk te leveren verworven had. En zo vergroot je de kans dat je wordt aanbevolen bij een andere klant, op het moment dat er iets langskomt wat bij je past. Je blijft 'top of mind'.

5. Zorg ervoor dat je vindbaar bent

Visitekaartjes raak je kwijt en ingewikkelde bedrijfsnamen of webadressen zijn snel vergeten. Als iemand je al wíl aanbevelen is het wel zo handig dat hij ook aan jou door kan verwijzen. Wees dus gul met visitekaartjes, kies voor een bedrijfsnaam die makkelijk blijft hangen en voor een webadres dat niet te lastig is. Mocht dat niet genoeg zijn, zorg dat je op een aantal voor de hand liggende trefwoorden (zoals je naam, je diensten en specialisatie) goed vindbaar bent!

6. Behandel stakeholders ook als klant

Vaak werk je als freelancer ook niet alleen, maar samen met andere freelancers of werknemers van je opdrachtgever. Of je werkt voor de klant van je klant. Deze groep zou je je ‘stakeholders’ kunnen noemen, zijn zijn ook belanghebbenden. Behandel ze als klant en maak ze ambassadeur voor jouw diensten!

7. Waardeer aanbevelingen

Vergeet niet een aanbeveling te waarderen. Een telefoontje om even te bedanken kan er altijd vanaf, toch? Daarmee verstevig je de relatie en vergroot je de kans dat diegene dat volgende keer nog een keer zal doen.

8. Doe het zelf ook

Wees genereus met mensen aanbevelen als je vindt dat ze goed werk leveren. Uiteindelijk zal ook dat weer bij je terug komen. Omdat anderen merken hoe leuk het is om iemand aan te bevelen en hoe waardevol dat voor de ander kan zijn. Ook levert het je karma-bonuspunten op.

9. Wees een consistent merk

Je bent een personal brand, en je hebt als het goed is een duidelijke uitstraling. Zorg ervoor dat de boodschap consistent is. Kies bijvoorbeeld drie aspecten van je dienstverlening waarop je absoluut wilt uitblinken, handel daarnaar en communiceer dat ook!

10. Focus! Focus Focus!

Als freelancer bekend zijn in de hele markt, dat lijkt haast onmogelijk. Of toch niet? Het is natuurlijk maar net wat jij als je markt beschouwt. Kies een heldere focus en je naam zingt rond in je eigen marktsegment. Groot voordeel: dat is vaak een markt waarin de verschillende spelers elkaar ook kennen en de mond-tot-mondreclame kan werken als een ware dorpstamtam!

Auteur: Mariëlle de Groot

http://www.lancelots.nl/marketing/marketingcommunicatie/mond-tot-mondreclame Sitemap © Copyright Applinet B.V. 2004-2018 ColofonAdverteren