De marketingmix
Welke instrumenten zet je in om jezelf en je aanbod goed in de markt te zetten? De prijs, je product, natuurlijk je eigen persoonlijkheid en misschien een paarse koe! Met een uitgekiende marketingmix kan geen klant om je aanbod heen.
De mix
De marketingmix is een uitgekiend recept van ingrediënten die je in kunt zetten om je bedrijf succesvol in de markt te zetten. De marketingmix bestaat doorgaans uit de vier, vijf of zelfs zes p´s: Personeel (of persoonlijkheid), Product, Promotie, Prijs en de Paarse koe. De invulling die je kiest voor je P´s zijn een gevolg van keuzes in je profilering.
Personeel/persoonlijkheid
Doorgaans dé onderscheidende factor van je freelance praktijk. Jij maakt het verschil! Alle waarden van je bedrijf zijn verbonden aan jou als persoon. Investeer in een sterke personal brand: (potentiële) klanten moeten zich aangetrokken voelen tot wie je bent en wat je kunt.
Prijs
Hanteer je een hoog of juist een laag uurtarief? Ook je prijs is een belangrijk marketinginstrument. Er zitten namelijk ook psychologische factoren aan. Je kunt denken dat je met een laag tarief aantrekkelijk bent voor klanten. Dat is echter lang niet altijd het geval. Voor de klant kan het namelijk ook iets zeggen over de kwaliteit die je biedt: goedkoop is weinig kwaliteit (if you pay peanuts, you get monkeys). Bij een meer professionele uitstraling, expertise en een sterke personal brand past een hoger uurtarief.
Product
Wat bied je aan en hoe verpak je het? Hoe maak je je aanbod aansprekend? Bij freelancers is het essentieel je goed te positioneren op de markt. Dat wil zeggen dat je duidelijke keuzes maakt in wat je precies aanbiedt en voor wie. Ook kun je je dienst als product verpakken: je aanbod is volstrekt helder en je onderscheidt jezelf helemaal van je concurrent.
Promotie
Hoe breng je je product of dienstenpakket onder de aandacht? Met een passende huisstijl, een aansprekende website en een up-to-date netwerk kun je vaak een heel eind komen. Daarnaast heb je natuurlijk een aansprekende elevator pitch achter de hand. Zo kun je iedereen die je tegenkomt in weinig woorden duidelijk kunt maken wat je precies doet en voor wie je dat doet. Advertenties en reclamecampagnes zijn vaak te duur en minder effectief. Ook hierbij geldt: je promotie ligt in de lijn met je gekozen positionering.
Paarse koe
Doe niet wat anderen doen, al is het wat hen succesvol maakt. Kies iets waar jíj je mee onderscheidt. Dát is wat Seth Godin de paarse koe noemt. Een bruine koe kan mooi zijn, maar als alle koeien in het weiland bruin zijn, ziet niemand ze meer. Wees een leider en geen volger. Zorg ervoor dat je opvalt tussen alle koeien in het veld, zorg voor de páárse koe.
Bronnen
- De online cursus Marketing van leren.nl: Hierin vind je onder andere zes tips voor het fokken van je eigen paarse koe.
- Artikel van Seth Godin over de Paarse Koe.
- Wikipedia heeft een uitgebreid artikel over de marketingmix.
- Hoe verandert de inzet van de marketingmix door internet? Daar heeft het communicatiecentrum verschillende artikelen over geschreven.
Auteur: Mariëlle de Groot