Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home
 
U bent hier: Home Ontwikkelen Ondernemerschap Tijdelijk zonder opdracht

Tijdelijk zonder opdracht

Iedere freelancer krijgt er vroeg of laat mee te maken: een periode zonder opdracht, zonder werk. Wat voor de een meteen problematisch is, is voor de ander een welkome adempauze. Als je op voorhand goede financiële maatregelen getroffen hebt is een korte periode zonder opdracht doorgaans goed te overbruggen. Het wordt pas een probleem als het te lang duurt. Een langere periode van ‘werkloosheid’ kan voor velen een negatieve emotionele en/of financiële spiraal inzetten die maar moeilijk te doorbreken is. Vaak zijn de gevolgen van ‘werkloosheid’ voor een freelancer - die niet terug kan vallen op een uitkering - ingrijpender dan voor iemand in loondienst.

In eerste instantie gaat je energie en daadkracht nog uit naar het zoeken van een nieuwe opdracht. Je zit nog in het werkritme en wil snel weer aan de slag. Maar door allerlei tegenvallende factoren (economie, ziekte, etc.) kan ook een freelancer ‘langdurig werkloos’ worden. Onzekerheid over je financiële toestand worden aangevuld met zaken als het gevoel niets om handen te hebben, twijfel over eigen geschiktheid. Dit heeft tot gevolg dat het zelfvertrouwen en het geloof in een snelle oplossing afneemt. Hetgeen niet bevorderlijk is voor het zoeken naar een nieuwe opdracht, en zo is de cirkel rond.

Hoe ga je als freelancer om met 'werkloosheid'?

De gouden tip om deze cirkel te doorbreken bestaat helaas nog niet. Toch zijn er twee op het eerste zicht tegenstrijdige dingen waar je bewust aan kan werken.

  1. Blijf je vak uitoefenen ook al heb je geen opdracht. Hoe langer je zonder opdracht zit, hoe moeilijker het is om weer in een werktempo te komen. Je verliest ongewild en onbewust kennis en vaardigheden als je ze over een langere periode niet gebruikt. Door je vak ook zonder opdrachten te blijven uitoefenen hou je jezelf gemotiveerd. Dit is de ideale periode om in de materie van passief inkomen te duiken. Start een blog, fotografeer, schrijf een ebook over jouw vakgebied.
  2. Focus niet krampachtig op pure acquisitie. Doe andere dingen. Laat het directe zoeken naar een opdracht even los als je vast komt te zitten. En vooral, voel je daar niet schuldig over. Lees dat boek dat je maar niet uitkreeg, spit die tuin nu eens om en maak die kantoorkamer eindelijk af. Behalve dat je even helemaal loskomt van je zoektocht, schep je ook ruimte voor nieuwe ideeën. Vaak komen de beste ideeën juist wanneer je er niet naar op zoek bent.

Blijf in jezelf en je keuze om freelancer te worden geloven. Freelancers worden omschreven als origineel, creatief, nieuwsgierig en zelfverzekerd, maar ook als efficiënt, toegewijd en energiek. Dat zit in je maar je moet er in blijven geloven.

Sommige freelancers ervaren het gevoel dat ze de steun vanuit familie of gezin verliezen. Heel vaak kent het gezin of de familie de wereld van freelancers niet. Ze zijn onbekend met de voldoening van een opdracht goed af te ronden, met het fijne gevoel op jouw voorwaarden aan de slag te kunnen, met de hectiek van deadlines. Omdat freelancers regelmatig ‘eenzame’ thuiswerkers zijn, kan je snel het gevoel hebben dat je er alleen voor staat. Vergeet dat! Er is zowel in real life als op het internet een levendige gemeenschap van freelancers actief in de vorm van forums (waaronder het Lancelots-forum), groepen, netwerken, bijeenkomsten, etc. Je bent niet de enige en je staat er niet alleen voor.

Wat kun je doen om weer aan het werk te komen?

Wat kan je doen om die periode tussen twee opdrachten een gunstige draai te geven en weer aan het werk te kunnen ?

Zit je nu zonder opdracht, prent jezelf het volgende in als je weer aan het werk bent: een nieuwe opdracht vinden begint al als je nog steeds aan het werk bent. Staar je niet blind op vandaag maar hou de einddatum van je opdracht in de gaten. Komt het einde van je opdracht in zicht of merk je dat je in een wankele positie zit, begin dan alvast met je netwerk intens aan te spreken. Leg extra contacten binnen de organisatie waar je nu een opdracht vervult. Dit levert misschien niet meteen een volgende opdracht op maar je bent in iemands gedachten.

Is je opdracht toch afgelopen, laat je contacten dit dan meteen weten. Geef een rondje, neem bewust afscheid maar verdwijn niet stilletjes. Ze mogen je niet meteen vergeten.

Nu je de tijd hebt, kan je meteen wat meer energie steken in werk waar je nog niet aan toegekomen bent zoals het updaten van je website en gedrukte materiaal. Is je portfolio actueel? Kloppen je gegevens nog? Zijn je visitekaartjes nog up-to-date? Wellicht is de markt verandert en is je website wel aan een update toe? Wees kritisch en denk als je klant.

Alles wat onder acquisitie valt kan je ook toepassen als je tijdelijk geen opdracht hebt. Bijvoorbeeld: duik in je netwerken, met of zonder borrel in de hand. Laat je zowel online als offline netwerken weten dat je beschikbaar bent en in de startblokken staat. Ga je (digitale) adresboekje na en sein voormalige klanten/opdrachtgevers in. Schrijf je in bij websites voor freelance-opdrachten. Laat je pitch achter op het forum van Lancelots.

Andere mogelijkheden

Desondanks kan het toch even duren eer je vanuit je bestaande netwerk een signaal krijgt. Heb je de eerste stappen genomen dan kan je nu de tijd nemen om in de materie van passief inkomen te duiken. Blader door jouw mogelijkheden om energie te steken in een opdracht voor jezelf, onbetaald, die op lange termijn kan uitgroeien tot een passief inkomen dat je een financiële armslag kan geven.

Denk na over het in de markt zetten van een andere dienst. Zet je kennis om in een e-book; geef een lezing in de plaatselijke bibliotheek; ontwikkel een training op jouw vakgebied. Dit kan je al beginnen op onbetaalde basis in de vorm van vrijwilligerswerk. Het houdt je energiek en ondernemend én je legt contacten die wellicht via een omweg naar een opdracht kunnen leiden.`

Auteur: Anja Van Ginneken

http://www.lancelots.nl/ontwikkelen/ondernemerschap/tijdelijk-zonder-opdracht Sitemap © Copyright Applinet B.V. 2004-2018 ColofonAdverteren