Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home
 
U bent hier: Home Bedrijfsvoering Verzekeringen Ziektekosten

Ziektekosten

Welke overwegingen spelen een rol bij freelancers bij het kiezen van een ziektekostenverzekering? Hier volgen enkele ervaringsverhalen.

Profijt van een collectiviteitskorting

Ilse"De belangrijkste verandering door het nieuwe zorgstelsel is dat ik nu de hoofdverzekerde ben en mijn man en kinderen zijn meeverzekerd. Ik kon namelijk profiteren van een collectiviteitskorting via het Platform voor Zelfstandige Ondernemers (PZO). Ik ben hiervan automatisch lid omdat ik aangesloten ben bij Tekstnet, een beroepsvereniging voor tekstschrijvers. Er zijn veel branche- en beroepsverenigingen voor zelfstandigen aangesloten bij PZO. Veel freelancers die lid zijn van zo'n beroepsvereniging weten dit echter niet. PZO heeft op zijn beurt overeenkomsten met Menzis, Agis, VGZ Trias en Fortis. De korting die dit oplevert moet je wel zelf aanvragen bij de verzekeraar van je keuze. Dit ging eenvoudig: ik kreeg via PZO een code om in te loggen en me aan te melden bij de verzekeraar van mijn keuze.

Een van de grootste verschillen met de oude zorgverzekering is dat je nu gemakkelijker kan kiezen bij wie kinderen worden meeverzekerd, bij de moeder of de vader. Eerst was het zo dat wanneer een van de ouders particulier verzekerd was (in ons geval: mijn man), de kinderen 'automatisch' onder die verzekering vielen. Verder telden, wanneer je een eigen risico had, de ziektekosten die voor de kinderen gemaakt werden mee. Nu vallen deze kosten buiten het eigen risico en no-claim.

De precieze berekening of ik erop voor- of achteruit ga, heb ik nog niet gemaakt. Hoe dan ook zou het zonde zijn om de korting die de collectiviteit oplevert, niet mee te pikken. Ik ben overigens wel bang dat de premies in 2007 veel omhoog zullen gaan ..."

Ilse van Ogtrop is freelance tekstschrijver te Hoorn. Haar tekstbureau heet JPC Tekstwerk.

Uitbesteden

"Ik ben overgestapt naar een andere verzekeraar. Ik ben nu meeverzekerd met mijn vrouw en betaal nu ongeveer 120 euro per maand. Ook als ik rekening houd met het inkomensafhankelijke deel van 4.4%, ben ik niet duurder uit dan in de oude situatie.

Ik heb mij laten voorlichten door een tussenpersoon. Het kost zo veel werk om alles zelf uit te zoeken, daar zou ik minstens een dag mee bezig zijn. In die tijd kan ik beter mijn eigen werkzaamheden doen. Uitbesteden dus.

Ik wil nog wel iets kwijt over collectief verzekeren. Ik heb een vervelend incident meegemaakt de dag dat ik overstapte van mijn collectieve verzekering – ik was toen nog in loondienst - naar een individuele. Op de eerste dag dat ik geen contract meer had bij mijn werkgever, scheurde ik mijn meniscus. Hoewel ik al eerder had aangegeven bij mijn verzekeringsmaatschappij dat ik de verzekering individueel wilde voortzetten, hebben ze me niet geaccepteerd als klant. Het heeft zestien maanden geduurd voordat ze me alsnog accepteerden. Mijn advies is om goed uit te kijken met collectieve verzekeringen via een bedrijf of een beroepsvereniging. Want als je uit dit collectief stapt, moet je opnieuw door de procedure van aanmelding heen en is het maar de vraag of je geaccepteerd of geweigerd wordt."

Marcel van der Schild is freelance verkooptrainer.

Christine TerwielEen jongerenverzekering voor boven de dertig

"Voor mij is de basisverzekering en de aanvullende jongerenverzekering van CZ het meest voordelig, die is zelfs inclusief tandarts. Ik ben ouder dan dertig jaar, maar bij navraag bleek dat de jongerenverzekering voor iedereen toegankelijk is. De naam dient kennelijk alleen maar om jongeren te lokken. Overigens ga ik er in het nieuwe zorgstelsel op achteruit. Dat komt door de 4.4% inkomensafhankelijke premie die je als freelancer naast de nominale premie betaalt. Dat is toch zo'n 110 Euro per maand."

Hoewel ik via het Platform voor Zelfstandige Ondermers PZO een collectieve verzekering zou kunnen afsluiten, heb ik daarom toch voor deze individuele verzekering gekozen. De basisverzekering was niet de allergoedkoopste, maar de aanvullende verzekering was veel goedkoper dan wat ik elders kon krijgen en bood exact wat ik wilde verzekeren. Wat ook positief uitviel, was het 'eigen risico-omslagpunt'. Maak ik het eigen risico van 500 euro vol, dan kost het me 250 euro (ik krijg namelijk 250 euro korting). Gebruik ik het niet, dan heb ik dus 250 euro voordeel. Het viel me op dat dat niet bij alle verzekeringen hetzelfde is. Grappig detail is verder dat je bij deze verzekering honderd gratis condooms krijgt. Tja, kraamzorg en dergelijke zijn dan weer niet extra verzekerd ..."

Christine Terwiel is eigenaar van haar eigen tekstbureau Chris Teksten.
   

LeonOnvergelijkbare aanbiedingen

"Ik ben me de laatste maanden serieus gaan verdiepen in de aanbiedingen van de verschillende verzekeraars. Om ze echt te kunnen vergelijken, moet je natuurlijk niet alleen kijken naar de prijs, maar ook naar de voorwaarden en dekking. Dat bleek echter onbegonnen werk en ik heb niet het gevoel dat ik de goede keuzes heb kunnen maken. De aanbieders gebruiken namelijk verschillende grootheden en verschillend jargon. Ik ben niet dom, maar om bijvoorbeeld het tandheelkundige taalgebruik te begrijpen, moet je gestudeerd hebben in die discipline ... Daarnaast zou het fijn zijn als je je per kwaal zou kunnen verzekeren. Maar die mogelijkheid bieden de verzekeraars niet. Er zijn altijd dingen waarvoor je ongewild verzekerd bent.

Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om me aan te sluiten bij de zorgverzekering van mijn vrouw: de IZZ. Dat is een collectieve zorgverzekering voor werknemers in de zorgsector. Ik heb dit vooral gedaan voor de overzichtelijkheid en eenvoud. Nu hebben we beiden dezelfde polis en dat is praktisch. Of het echter voor mij de beste keuze is qua prijs/kwaliteit-verhouding ... Ik weet het niet. Maar ik werd te neurotisch van al het gepuzzel."

Leon van den Berg is oprichter van L.S. van den Berg Publiciteit


Auteur: Erik Weijers

https://www.lancelots.nl/bedrijfsvoering/verzekeringen/ziektekosten Sitemap © Copyright Applinet 2004-heden ColofonAdverteren