Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home
 
U bent hier: Home Ontwikkelen Bijscholen Recensies Atilla's Dutch Dream: Nieuw ondernemerschap tussen twee culturen

Atilla's Dutch Dream: Nieuw ondernemerschap tussen twee culturen

“Wat passie is, kan ik niet precies uitleggen. Het is er of het is er niet. Bij mensen die niet weten hoe het voelt, kun je de juiste woorden niet vinden om het te beschrijven. Mensen die het vuur van de passie wel kennen – of dat nu de passie is voor ondernemerschap, wetenschap, politiek, kunst of sport – hoef je niets uit te leggen.”

Atilla's Dutch DreamHet zijn de eerste zinnen waarmee Atilla Aytekin zich tot zijn lezers richt. Meteen is duidelijk dat de schrijver zelf tot de laatste categorie behoort; Aytekin is een zeer gepassioneerd mens. Zijn lust en zijn leven is het ondernemerschap: hij leidt een IT- bedrijf met meerdere vestigingen. Die ondernemerspassie staat dan ook centraal in ‘Atilla’s Dutch Dream, nieuw ondernemerschap tussen twee culturen’. Hierin doet Aytekin op persoonlijke wijze verslag van zowel zijn positieve als zijn negatieve ervaringen als startende ondernemer. Volgens de achterflap is ‘Atilla’s Dutch Dream’ dan ook zeker een aanrader voor starters; er vallen veel lessen te trekken uit Aytekins persoonlijke relaas.

Praktische tips

‘Atilla’s Dutch Dream’ bevat inderdaad diverse tips. Met name zelfstandigen die een wat grotere onderneming (willen) runnen, kunnen profijt hebben van Aytekins adviezen.  Zo schrijft hij over een niet al te rooskleurig verlopen zakelijk avontuur in Turkije:

 “Ergens in de onderhandelingen met de gebroeders Baan en met hun staf werd als voorwaarde om uit te mogen stappen na die tweeёnhalf jaar vastgesteld, dat ons bedrijf een minimale nettowinstmarge van twintig procent gehaald moest hebben. Een ervaren ondernemer zal bij het lezen van dit percentage schrikken of moeten glimlachen. Een minder ingewijd persoon leest er misschien overheen. Dat deden wij in elk geval. (…) In een korte tijd een nettowinstmarge van twintig procent halen met een bedrijf dat nog geen jaar oud is, is op zijn zachts gezegd een uitdaging en realistisch gezien vrijwel onhaalbaar.”

 “Een eigen bedrijf was vanaf het begin mijn nieuwe grote doel. Op weg naar het verwezenlijken van die droom dacht ik vooral in termen van uitdagingen. Niets voor niets had ik gekozen voor economie en informatica en niet voor bijvoorbeeld de studie Turkologie. Waarom zou ik me verder willen verdiepen in een terrein waarop ik al een voorsprong had? (…) Ik wilde deelnemen aan de maatschappij op een terrein waar ik de strijd kon aangaan met de autochtone Nederlander. I wanted to beat them at their own game.”

De lessen die hij heeft geleerd en wil meegeven aan zijn ondernemende lezers zijn onder andere:

  • Onderhandel nooit als ´greenbean´ alleen;
  • Vertrouw niet op de persoon, leg alles vast;
  • Wees niet overmoedig, wees reëel in je toekomstverwachtingen;
  • Baseer nooit een afspraak op toekomstverwachtingen alleen, houd ook rekening met het heden.

Allemaal nuttige adviezen, maar ze zijn niet de reden waarom je ‘Atilla’s Dutch Dream’ zou moeten aanschaffen.  Er bestaan immers genoeg ondernemersboeken die vol staan met dergelijke tips.

Ondernemerspassie

Wat ‘Atilla’s Dutch Dream’ echt onderscheidt van andere ondernemersverhalen, is Aytekins achtergrond en zijn manier van ondernemen. Opgroeiend als zoon van Turkse gastarbeiders, heeft Aytekin van jongs af aan altijd moeten vechten voor een volwaardige plek in de Nederlandse maatschappij. Dit maakt dat hij een enorme honger naar succes heeft en beschikt over een groot doorzettingsvermogen. Zo slaapt Aytekin vier maanden in de badkamer van zijn kantoor om de huur van woonruimte uit te sparen.

Zelf zegt hij over zijn ondernemerspassie:

“Veel mensen koesteren grote dromen, maar laten het bij fantasie. Ik zou niet kunnen leven met een droom die je in de loop van de jaren stilletjes laat uitdoven in je hoofd. Tussen droom en werkelijkheid ligt maar één ding: gewoon de stap zetten. Een gezonde dosis lef tonen. Het is vaak de angst om te falen die mensen ervan weerhoudt überhaupt te proberen. (…) De schande van een mogelijk falen lijkt diep ingebakken in de Nederlandse volksaard, terwijl we niet worden opgevoegd met de lol van het ondernemen, de geneugten van het slagen. En dus kiezen veel mensen voor een risicoloos leven. Voor mij stond en staat dat gelijk aan niet leven.”

Nieuw ondernemerschap

Zijn vechtersmentaliteit maakt volgens Aytekin dat hij en andere migrantenkinderen de ondernemers van de 21ste eeuw van Nederland zijn. Migrantenkinderen voelen, meer dan hun autochtone generatiegenoten, de noodzaak zich te bewijzen. Ze willen de droom verwezenlijken waarmee hun familie ooit naar het verre Nederland kwam: het creëren van een betere toekomst. Om die droom werkelijkheid te laten worden, zijn ze bereid te vechten. 

Uit het boek:“Vooral veel leden van de tweede generatie, ooit de jonge kinderen van de gastarbeiders die in de jaren zestig en zeventig naar Nederland kwamen, zijn erg goed en constructief bezig. Ze beginnen niet meer als vanzelfsprekend een groentewinkel of kebabzaak, zoals de eerste generatie deed, maar ze gebruiken hun kennis van de Nederlandse samenleving en hun hogere opleidingsniveau om zich te storten op bijvoorbeeld het terrein van de zakelijke dienstverlening. Het percentage startende ondernemers in deze groep is al een aantal jaren ruim twee keer zo hoog als dat onder autochtonen. Ook dat kom door passie – ook zij weten waarvoor ze het doen.” 

 Aytekin schaart hun passie en drive en die van zichzelf onder de term ‘Nieuw Ondernemerschap’.  Dat ‘nieuw’ slaat behalve op een nieuwe generatie ondernemers  - die van hoger opgeleide migranten -, eveneens op een nieuwe wijze van ondernemen. Ondernemen waarbij verschillende culturen worden gecombineerd. Hoe Aytekin dat doet, wordt wel duidelijk (hij heeft vestigingen zowel  in Turkije als in Nederland).

 ‘Atilla’s Dutch Dream’ vertelt echter niet hoe andere ‘nieuwe ondernemers’ verschillende culturen combineren. Het blijft helaas beperkt tot het verhaal van één ondernemer. Wie meer over deze groep ondernemers wil weten, zal zelf op zoek moeten naar verhalen van andere migrantenkinderen.

‘Atilla’s Dutch Dream’ is zowel voor allochtone als autochtone ondernemers een inspiratiebron. Zijn doorzettingsvermogen en enthousiasme zorgen ervoor dat je zin krijgt om te ondernemen. Zin om je ideeën verder uit te werken,  ermee de boer op te gaan en je niet te laten hinderen door faalangst. 

Of zoals Aytekin schrijft: “Blijf geloven in je dromen en volhard in je overtuiging.”

Aytekin, A., Atilla’s Dutch Dream, Nieuw ondernemerschap tussen twee culturen, Nieuw Amsterdam 2006.

Auteur: Janine Bruinooge

https://www.lancelots.nl/ontwikkelen/bijscholen/recensies/atillas-dutch-dream Sitemap © Copyright Applinet 2004-heden ColofonAdverteren