Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home
 
U bent hier: Home Bedrijfsvoering Administratie Boekhouder / administratiekantoor / accountant Welke diensten gebruik je van je administrateur / adviseur?

Welke diensten gebruik je van je administrateur / adviseur?

Op tijd je btw afdragen aan de fiscus, niet te veel inkomstenbelasting betalen en een helder overzicht van je kosten en opbrengsten; dat heb je nodig als freelancer. Hoe regel je dat? Je kunt álles aan je boekhouder uitbesteden, maar je kunt ook heel veel zelf doen. Je bent immers niet wettelijk verplicht om je boekhouding uit te besteden.

Wat is wijsheid? Hoe meer diensten je afneemt, hoe meer je kwijt bent aan je ondersteuning. Hieronder tref je een lijst aan van alle activiteiten die je aan een adviseur kunt uitbesteden. Ze zijn gegroepeerd in drie pakketten voor drie ondernemersprofielen. Doe de test om te ontdekken welk pakket bij jou past.

A Minimumpakket

Voor eigenwijze cijfertijgers die eigenlijk alles zelf weten en kunnen:

  • Je laat je adviseur één keer per jaar de btw-aangifte controleren en je doet de aangifte zelf per kwartaal.
  • Stand-by adviseursfunctie: je boekhouder is er voor de allergecompliceerdste vragen, bijvoorbeeld ingewikkelde btw-kwesties.
  • Je bereidt zelf je aangifte Inkomstenbelasting voor en laat je adviseur de puntjes op de -i- zetten.

B Standaardpakket

Freelancers die zelf veel willen doen maar wel op de voordeeltjes gewezen willen worden, laten hun adviseur:

  • De administratie geautomatiseerd verwerken.
  • De btw-aangifte per kwartaal doen.
  • Adviseren over te hanteren btw-tarieven op je diensten of goederen.
  • De jaarlijkse suppletie btw-aangifte regelen (btw op facturen of bonnen die na de aangifte nog verwerkt moet worden).
  • Jaarstukken opstellen, waaronder een balans en verliesrekening.
  • De aangifte inkomstenbelasting verzorgen.
  • Jaarlijkse schatting voor de Belastingdienst verwerken
  • Bezwaarschriften voor de Belastingdienst opstellen en afhandelen
  • Stand-by staan voor al je financieel-administratieve vragen 

C Superpluspakket

Chaotische of nonchalante freelancers die een beetje bang zijn voor cijfers en blauwe enveloppen kunnen voor hun eigen veiligheid het beste ALLES uitbesteden. Dit zijn alle diensten in het standaardpakket, plus:

  • De correspondentie met de Belastingdienst.
  • Kwartaalrapportage opmaken van omzet, winst en te betalen inkomstenbelasting of btw.
  • Jaarstukken opstellen, waaronder een balans en verliesrekening.
  • Jaarrekening met je bespreken en jou adviseren over kostenbesparingen.
  • Advies en ondersteuning bij het opstellen van contracten op basis van de fiscale modelovereenkomsten.

Hierbij een test om jouw administratieprofiel te bepalen; en vervolgens je adviseur te bellen om je dienstenpakket bij te stellen.

De test

1 Hoe ziet jouw bureau eruit?

 Leeg bureauChaotisch bureau(Tip: maak je scherm groot, dan verschijnen de foto's naast elkaar. Ideale schermresolutie: 1280 * 960)

                    Georganiseerd bureau 

2 Wanneer maak jij je post open?

A Op een vast moment in de week; de woensdagavond houd ik vrij voor de administratie.

B Ongeregeld, als ik zin heb, maar in elk geval eens per week.

C Pas als ik enveloppen zie waar 'Aanmaning' op staat.

3 Hoe deed je het op lagere school bij rekenen?

A Gemiddeld, ik was wel goed in vraagstukjes.

B Niet geweldig, ik heb bijles gekregen. Ik ben een echte alfa. 

C Heel goed, ik had mijn schrift vol met plaatjes en stempels.

4 Wat doe jij met de economische pagina’s in de krant en met het krantje van de KvK?

A Koppen snellen; soms neem ik me voor iets te onthouden voor mijn eigen praktijk.

B Die gaan ongezien in de papierbak, ik heb al genoeg te lezen.

C Goed lezen natuurlijk en stukjes uitknippen over aftrekposten en leads.

5 Weet jij hoe je winst zich verhoudt tot je omzet?

A Ja, ik heb een spreadsheet voor alle inkomsten en uitgaven gemaakt, en die houd ik bij, op woensdagavond.

B Is dat iets om zelf bij te houden? Dat doet de boekhouder toch? Daarom moet ik hem de bonnen sturen.

C Ik hou dat niet heel strak bij, maar ik weet wel dat het goed zit.

6 Wat geef je op jaarbasis gemiddeld uit aan kosten?

A Geen flauw idee; vallen schoenen en tassen daar ook onder?

B Per twee jaar een nieuwe laptop sowieso en vorig jaar 347,50 aan kantoorartikelen. Volgend jaar verwacht ik op die post 10 procent te besparen. Reiskosten is een probleempost; die moet ook omlaag...

C Als iets aan vervanging toe is, zorg ik daarvoor, maar ik kijk wel eerst goed in de folders.

7 Wat heb je per maand aan inkomen te besteden?

A Ik betaal mezelf maandelijks een vast bedrag via de zakelijke rekening.

B Alles loopt via mijn privé-rekening, da’s wel zo makkelijk.

C Ik haal geld van de zakelijke rekening als ik dat nodig heb.

8 Ben je wel eens iets kwijt?

A Tuurlijk, maar als het belangrijk is, krijg je wel een aanmaning of ze gaan bellen.

B Soms, dan weet ik niet precies meer welke ordner ik ook alweer een logische plek vond.

C Nooit, ik heb vijf ordners met elk vijf tabbladen. Aan het eind van het jaar verhuis ik de inhoud naar zolder, gesorteerd op jaar natuurlijk. Belangrijke documenten scan ik en sla ik op mijn ‘archiefschijf’.

9 Kun je aan je kleine neefje uitleggen wat btw precies is?

A Natuurlijk, dat heet ook wel ‘omzetbelasting’. Je moet over de diensten die je levert een percentage over het geheel op je factuur zetten. En dat moet je dan aan het eind van het kwartaal aan de belasting geven. De btw die je zelf betaalt, krijg je weer terug. Daarom moet je alle bonnetjes goed bewaren!

B Ik denk dat het voor mijn neefje te ingewikkeld is. Bovendien zijn de regels per belastingregio verschillend aangaande wel/geen heffing. En dan zit je nog met de overhevelingstoeslag en met leveringen over de grens.

C Gelukkig, ik heb geen neefje.

10 Kun je uit je hoofd opnoemen waarvoor je allemaal verzekerd bent?

A Nou gewoon, wat iedereen heeft: bedrijfsaanprakelijkheid, arbeidsongeschiktheid en pensioen, dat is toch ook een soort verzekering?

B O ja, dat stond op mijn to-do lijstje van vorig jaar, 'verzekeringen regelen'!

C Uit mijn hoofd? Waarom? Daarvoor heb ik een dossier met een lijstje met alle polisnummers en telefoonnummers van contactpersonen, de polissen netjes op alfabet. Elk jaar de oude eruit en de nieuwe erin...

11 Hoeveel belasting betaal je?

A Pfff, dat hoor ik aan het eind van het jaar wel van de boekhouder.

B Dat weet ik globaal en ik houd er rekening mee.

C Inkomstenbelasting, btw en de basisverzekering voor de ziektekosten van 4,4 procent.

12 Je hebt een klant in het buitenland. Hef je btw?

A Btwat?

B O daar was iets mee. Even mijn boekhouder bellen.

C Ik hef 0 procent en vermeld op de factuur dat de verleggingsregeling van toepassing is.

13 Je werkt nog naast je freelance activiteiten. Wat heeft dit voor belastingtechnische consequenties?

A Ik werk met mensen, niet met cijfers.

B Ik laat de freelance activiteiten belasten als inkomsten uit overige werkzaamheden.

C Dat heeft toch iets met modelovereenkomsten te maken?

14 Vraag over aftrekposten. Je hebt representatieve kleren gekocht. Zijn die kosten aftrekbaar?.

A Ik denk het niet; opleidingskosten wel, dat weet ik zeker.

B Ik gebruik al mijn kleren ook voor mijn werk dus dan moet de fiscus maar meebetalen.

C Nee, die zijn niet aftrekbaar. Heb ik meteen uitgezocht toen ik startte.

15 Hoe is jouw relatie met de Belastingdienst?

A Ik durf elke envelop meteen open te maken, want ik weet dat mijn adviseur al aan alles heeft gedacht. Soms moet ik wel even heel goed lezen of ik nu geld terug krijg of moet betalen. 'T is toch een andere taal, die ik niet zo goed spreek.

B Prima, ik heb mijn vaste contact bij de Dienst. Samen komen we overal uit. Ik vind het makkelijk én leuk!

C Mijn relatie is heel wisselend. Gelukkig heb ik weinig bijzondere dingen op fiscaal gebied, dus ik heb niet zoveel met ze te maken. Als er eens iets heel bijzonders is, overleg ik even met mijn adviseur zodat ik niet kokend van woede drie kwartier in de wacht hoef te hangen waarna ik nog geen duidelijk antwoord heb.

Wat is jouw profiel?

Schrijf in de rechterkolom per vraag het aantal punten op dat je hebt gescoord.

Tel vervolgens het totaal op en kijk bij welk profiel je uitkomt.

Vraag        

A          

B          

C          

Aantal punten

1

5

0

10

 

2

10

5

0

 

3

5

0

10

 

4

5

0

10

 

5

10

0

5

 

6

0

10

5

 

7

10

0

5

 

8

0

5

10

 

9

5

10

0

 

10

5

0

10

 

11

0

5

10

 

12

10

5

0

 

13

10

0

5

 

14

5

10

0

 

15

0

10

5

 

Totaal

 

 

 

 

Minimumpakket

Heb je meer dan 100 punten gescoord, dan ben je een eigenwijze cijfertijger. Jij hebt genoeg aan het minimumpakket. Aan een adviseur hoef jij bijna niets uit te geven. Je kunt misschien met je bedrijf een nieuwe richting inslaan: financieel advies, speciaal voor freelancers!

Standaardpakket

Tussen 50 en 100 punten, ben je een behoorlijk zelfstandige regelaar die wel een back-up nodig heeft. Neem een standaardpakket af bij je adviseur, dan zit je goed en betaal je zeker niet te veel.

Superpluspakket

Kom je uit tussen 0 en 50, dan moet jij als chaotische freelancer echt alles uitbesteden. Je kunt geen aandacht opbrengen voor je bedrijfsvoering en daarom heb je een heel geduldige adviseur nodig. Zo maak je geen brokken en steek je je tijd in werk waar je wél goed in bent. Consequentie is dat je dan vaak wel het maximale tarief aan je adviseur betaalt.

Bronnen

Auteur: Isabelle Langeveld

http://www.lancelots.nl/bedrijfsvoering/administratie/administrateur-adviseur/welke-diensten Sitemap © Copyright Applinet B.V. 2004-2017 ColofonAdverteren