Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home
 
U bent hier: Home Bedrijfsvoering Financiën Besparen 7. Maak je bespaarplan op maat

7. Maak je bespaarplan op maat

Door de verschillende hoofdstukken van de training heen heb je verschillende opdrachten gelezen.

Al deze opdrachten bij elkaar vormen een stevige aanzet voor je eigen bespaarplan. Tot slot in deze training een korte samenvatting met de opdrachten erbij.

Zet die in een wordbestand of je schrijft ze op. Werk ze voor jezelf verder uit. En, vooral: ga het doen!

Ken je motivatie om te besparen

Er zijn verschillende redenen om te besparen.

  • Ruimte maken voor nieuwe dingen.
  • Vergroten van je winst.
  • Weerbaarder maken van je bedrijf.

Jouw motivatie

Belangrijk bij iedere verandering is je eigen motivatie. Wat betekent besparen voor jou? Waarom wil jij gaan besparen?

Je eerste besparingen

Maak een inventarisatie van de terugkerende kosten van je bedrijf: Welke abonnementen heb je lopen, van welke clubs ben je lid? In welke media adverteer je klakkeloos? Kijk kritisch naar de lijst. Wat is echt de moeite waard en wat kun je opzeggen zonder dat je het mist? Wat kun je daarmee besparen?

Bespaartip 6

Het internet biedt talloze besparingsmogelijkheden. Wat dacht je van videoconferencing om op je reis- en locatiekosten te besparen? Of van een digitaal projectmanagementsysteem zodat je met andere freelancers kunt samenwerken zonder dat je fysiek bij elkaar hoeft te zijn?

Je houding ten opzichte van geldzaken

Jong geleerd, oud gedaan. Zo werkt dat ook met geldzaken. Het kan daarom geen kwaad eens te kijken waar je financiële gewoontes vandaan komen. En of je ze zo wilt houden.

Ga voor deze opdracht even rustig zitten en neem de tijd je gedachten te vormen en herinneringen boven te laten komen.

  • Welke rol speelde geld vroeger bij jullie thuis?
  • Was er altijd geld genoeg of waren er soms ook grote tekorten?
  • Was er veel ruzie over geld?
  • Kreeg je alles wat je nodig had, of werd je regelmatig geconfronteerd met de term: Nee, ben je gek: véél te duur!
  • Welke incidenten rondom geld komen er bij je boven. Wat betekenen die voor je?
  • Van wie heb je het 'omgaan met geld' geleerd?
  • Wat heb je dan geleerd? Heb je bijvoorbeeld een motto (geld moet rollen, zuinigheid met vlijt). Welke methodes (budgetten, schema´s) gebruik je?
  • Werkt deze manier voor jou of wil je het graag veranderen?
  • Hoe wil je wél met geld omgaan? Wat doe je dan anders dan nu? Wat houd je tegen om het meteen zo te gaan doen?

Bespaartip 7

Veel mensen laten hun PC dag en nacht stand-by staan. Dit kost evenveel elektriciteit als een lamp van 40 Watt die 8 uur brandt. Als je  de PC 's nachts uitzet bespaart je dat € 25,- per jaar.

Stel er branden in jouw kantoor vijf lampen gemiddeld 3 uur per dag. Wanneer je spaarlampen van 15 Watt gebruikt in plaats van gloeilampen van 60 Watt, dan bespaart je 250 kWh per jaar. Dat scheelt je 50 euro per jaar. De hogere aanschafprijs heb je er vaak al na een jaar uit.

Krijg inzicht in wat erin komt en wat eruit gaat.

Een gezond bedrijf bouwt op een solide financieel beleid. Dat betekent dat je duidelijke doelstellingen hebt met je bedrijf. Daarnaast plan je je inkomsten en uitgaven vooruit in een begroting en zorg je dat je altijd een actueel overzicht hebt in je financiële stand van zaken.

Je financiële beleid op orde

  • Wat zijn jouw doelstellingen voor je bedrijf? Wat wil je aan het eind van het jaar en over vijf jaar bereikt hebben? Wat betekenen deze ambities voor je financiën. Waar moet je geld voor reserveren? Hoe ga je die reservering financieren? Extra klanten? Maximale kosten?
  • Zet voor jouw bedrijf de vijf grootste kostenposten op een rij. Zet daarbij hoeveel je daar maandelijks of jaarlijks aan uitgeeft.
  • Maak een begroting voor het aankomende (half) jaar. Open een Excelsheet (of een tabel in Word). Zet daarin van boven naar beneden de kostenposten. Zet bovenin van links naar recht de maanden van het jaar (eventueel de kwartalen). En vul in welke kosten je in welke maand gaat maken en welke opbrengsten je verwacht. Maak totalen aan per kostensoort en per maand.
  • Stel prioriteiten: waar zit de grootste besparingsmogelijkheid? Wat moet je daarvoor doen of laten?
  • Waar zou je absoluut niet op willen bezuinigen? Waarom niet? Zijn er mogelijkheden die niet tot kwaliteitsverlies zouden leiden?

Maak zakelijke afwegingen bij wat je uitgeeft.

Freelancen heeft vaak met passie te maken. Soms kan dat in de weg staan van zakelijkheid. Enige nuchterheid naast de passie kan geen kwaad. Maak ook van intuïtieve beslissingen een kloppend verhaal. En kijk nog even met een kritisch ook naar de kosten bij dat goede gevoel.

Stel prioriteiten

Iedereen heeft wel een lijst van benodigde investeringen voor zijn bedrijf. Maar is alles wel nodig? Wat is jouw wensenlijstje voor je bedrijf? Welke investeringen moet je op kortere termijn doen. Wat is belangrijk voor de klant en wat is belangrijk voor je bedrijf?

Zet het in je plan en noem het: prioriteiten in investeringen. Zet ook je argumentatie erbij: Waarom is het een prioriteit?

Kleine besparingen leveren heel wat op

Hoeveel bespaar jij in een periode van vijf jaar? Tel alle besparingen die je tot nu toe hebt verzameld in deze training bij elkaar op. Bereken hoe groot het bedrag wordt in vijf jaar. Zet het weg op een beleggingsrekening (6 procent) of een spaarrekening (3 procent).

Auteur: Mariëlle de Groot

http://www.lancelots.nl/bedrijfsvoering/financien/besparen/plan Sitemap © Copyright Applinet B.V. 2004-2018 ColofonAdverteren