Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home
 
U bent hier: Home Netwerken De kern van netwerken

De kern van netwerken

Je bent een ambitieus freelancer en je wilt aan de weg timmeren. Moet je nu met cold calling beginnen, mailings opstellen en je onderneming laten opnemen in de Gouden Gids? Hoewel het minder voor de hand ligt voor de meeste startende of gevorderde freelancers, is netwerken een heel effectieve manier om jezelf als freelancer te promoten en aan opdrachten te komen. Maar voordat je als een gek visitekaartjes gaat verzamelen of contacten gaat toevoegen op die online netwerksite ...

NetwerkenDe kern van netwerken is het vormen van relaties. Veel freelancers vergeten wel eens dat contacten, namen, visitekaartjes en profielen op netwerksites geen doel maar een middel zijn. Dat lijkt cliché, maar het is een eenvoudig te verklaren valkuil: een lijst met namen is zichtbaar, een relatie niet.

Een kwalitatief hoogwaardig netwerk is gebaseerd op goede relaties; niet op veel contacten of telefoonnummers in je adresboek. In die relaties moet je eerst investeren voordat er iets ontstaat, voordat je positieve gevoelens voor elkaar koestert - hoe zakelijk en lucratief het uiteindelijk ook kan worden, alles begint (voor de meeste mensen) bij sympathie. Daar hoort ook bij dat je niets monopoliseert; de meeste mensen zijn echter bang dat ze er zelf minder van worden als ze een actief "doorgeefluik" zijn.

In de training Netwerken leer je hoe je een netwerk kunt inzetten, onderhouden en uitbreiden.

Basisregels

Er zijn natuurlijk wel regels te bedenken, hoewel iedereen daaraan zijn eigen voorkeur geeft. Je gaat waarschijnlijk niet op teenslippers en in korte broek naar een formele bijeenkomst. Je kunt je netwerkactiviteiten stroomlijnen en richten door je eigen netwerkstijl te ontwikkelen, na te denken over je personal branding en te weten waar het soort mensen dat je zoekt zich bevindt. 

Ik zou er zelf niet al teveel opgelegd pandoer omheen creëren. Zo zou ik geen aan-en-uit-knopje op mezelf willen zetten om onderscheid te maken tussen wanneer ik wel of niet netwerk. Algemeen geldende normen en omgangsvormen doen het ook prima als je netwerkt. En zoals Woody Allen al zei: "Eighty percent of success is showing up". De regels maak je eigenlijk zelf, afhankelijk van je netwerkstijl.

Een "goed" netwerk

Denk eens goed na wat je onder "goed netwerk" verstaat. Zodra je dat voor jezelf duidelijk hebt kan je daar heel gericht mee aan de slag.

Zelf ben ik, zoals ik al aangaf, gericht op "goede relaties" en dat netwerk bouw ik op door vooral niet al te veel bezig te zijn met een database van namen en gegevens aan te leggen en wél met contact en connectie op een hele natuurlijke manier tot stand te laten komen.

De aanpak moet bij je passen en vol te houden zijn. Ik heb bijvoorbeeld geen visitekaartje, omdat ik als mens mijn eigen "visitekaartje" wil zijn. Ik wil de moeite van het onthouden of opschrijven waard zijn, zonder dat ik plichtmatig wat papieren uitwissel en in een mapje terechtkom. Net zo min als ik zelf interesse heb in dat soort contacten (visitekaartjes in een mapje, zonder betekenis, zonder relatie), zo hoef ik dat voor anderen ook niet te zijn.

"Ja maar, ik kán gewoon niet netwerken ..."

Geen ster in netwerken? Analyseer waarom je er niet goed in bent.

  • Laat je contacten verwateren?
  • Speel je teveel op de deal en te weinig op de relatie?
  • Ben je alléén maar onzeker zonder ook te weten waar je goed in bent of laat je na dit te communiceren?
  • Ben je in sociaal opzicht een complete hork, bijvoorbeeld omdat je niet kunt schakelen tussen sociale conversatie en inhoudelijke gesprekken?
  • Durf je niet goed contact aan te knopen met mensen die je nog niet kent en blijf je in je vertrouwde kringetje hangen?
  • Ben je overgevoelig voor afwijzing, kritiek of indrukken?

Dit soort dingen kan je tegenwerken. Als je weet wat er aan schort, kun je hier iets aan gaan doen, met of zonder hulp van anderen. Soms is een beetje "tweaken" genoeg om je veel effectiever te maken en soms is er wat diepgravend werk voor nodig. Het helpt om te onthouden dat anderen ook vaak enige schroom voelen.

Netwerkspook

Het imago van netwerken is als een soort spook in netwerkland: iedereen heeft het er over maar niemand ziet het als hij eenmaal "aan het netwerken" is. Ik open gesprekken op netwerkmeetings vaak ook met de (overigens volstrekt eerlijke) opmerking dat ik eigenlijk niet hou van netwerkmeetings. Maar ik vind gesprekken met mensen wél leuk: horen wat hun ambities, dromen en struikelblokken zijn, waar ze vandaan komen en waar ze naartoe gaan. En laten op netwerkmeetings nou toevállig mensen aanwezig zijn, die meestal ook graag vertellen over die onderwerpen? Wat dat betreft bestaat "netwerken" niet. Je bouwt persoon na persoon een constellatie van relaties op, die zich later laat omschrijven als "netwerk".

Het berekenende imago van netwerken komt misschien ook voort uit angst: je mag geen misbruik maken van andere mensen, dat is 'slecht'. Als je dat koppelt aan het mensen benaderen omdat ze iets hebben waar je interesse in hebt (aandacht, subsidie, vriendschap, mentoring, kapitaal, opdrachten, advies, creativiteit) dan kan dat voor innerlijke conflicten zorgen. Het is waarschijnlijk indirect het oordeel dat we over onszelf hebben - vooral als je bedenkt dat je het zelf ook niet erg vindt als iemand je benadert, het klikt, je houdt contact en na een tijdje ga je zaken met elkaar doen, in welke vorm dan ook. Als mensen de juiste volgorde aanhouden en integer blijven is er niks aan de hand. De meeste mensen zijn behoorlijk "real", in mijn ervaring. Natuurlijk lopen er ook neppers rond maar die gaan al gauw over de tong als "nep", "gebakken lucht", "trol" (netwerkjargon voor iemand die zich graag ophoudt in netwerken maar niks te bieden heeft, alleen maar komt halen, of zelfs als dubieus te boek staat) en zonder dat ze het zelf weten heeft men ze al in de gaten. Vroeg of laat vallen die mensen trouwens meestal wel door de mand.

Flitsende mensen! 

Netwerkers, zijn dat per definitie flitsende mensen? Dat is misschien het heersende beeld, maar er zijn genoeg timide muurbloempjes en "uncoole" mensen die erg succesvol zijn in netwerken.

Je loopt zelfs het gevaar hijgerig of kruiperig over te komen als je te flitsend doet; ongeduldig bent, het sociale aspect van een relatie opbouwen overslaat, alleen maar over jezelf vertelt zonder te luisteren of je te afhankelijk opstelt van iemand die in jouw ogen iets heeft dat jij graag wil. Er is genoeg voor iedereen, zo redeneer ik althans. Dat geeft een hoop rust en gelijkwaardigheid in je connectie met iemand.

Zonder directe aanleiding

Natuurlijk kun je zelf op mensen afstappen, ook als er geen context van een netwerkmeeting is. Vraag de persoon die je wilt spreken of hij of zij ergens in de komende maanden tijd heeft om een half uurtje een kop koffie met je te drinken. Dat is genoeg: geen "misschien kunnen wij iets voor elkaar betekenen" of andere agenda. Je geeft meteen aan dat je een zo klein mogelijke claim op iemands tijd en bronnen wil leggen, weinig te verliezen dus voor de partij met wie je wil afspreken. En wat let je om zelf iets te organiseren? Het kost even wat tijd en moeite maar het resultaat is er dan ook naar!

Eigen stijl

Het gaat er uiteindelijk ook om jezelf toegankelijk te maken - onder de voorwaarden die je zelf prettig vindt. Sommige mensen vinden het bijvoorbeeld helemaal niet fijn om steeds op hun mobiele telefoon gebeld te worden en geven de voorkeur aan e-mail. Wees hier dan ook eerlijk over, schep de juiste verwachtingen.

Voor anderen is het precies andersom. Het gaat erom te begrijpen dat iedereen een eigen stijl heeft. In je communicatie bouw je deurtjes in waardoor mensen je leven binnen kunnen stappen. Op die manier laat je mensen weten wat ze aan kunnen treffen achter die deurtjes en waar je wel en niet van gediend bent als men eenmaal bij je te gast is.

Borrelen

Borrelen (met of zonder alcohol) is van levensbelang! Mede door de opkomst van online netwerken denken mensen dat zulke dingen niet zo belangrijk meer zijn maar echte ontmoetingen en informeel contact zijn erg belangrijk. Voordelen van een borrel zijn dat er veel nieuwe mensen zijn die je kunt ontmoeten, dat je er kunt afspreken met bekenden en dat je weg kunt gaan als je het gezien hebt.

Auteur: Annedien Hoen

http://www.lancelots.nl/netwerken/kern-van Sitemap © Copyright Applinet B.V. 2004-2018 ColofonAdverteren