Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home
 
U bent hier: Home Ontwikkelen Ondernemerschap De commerciële kracht van karma

De commerciële kracht van karma

No act of kindness, no matter how small, is ever wasted. Aesop

Uitdrukkingen als ‘Wie goed doet, goed ontmoet’ en ‘Wat je zaait, zal je oogsten’  zijn gangbare clichés. Het ligt misschien niet voor de hand om een vertaalslag te maken naar je eigen manier van zakendoen en hoe je commercieel succesvol kunt worden. Wat denk jij? Kan je houding bepalen of je meer opdrachten krijgt toegespeeld? Is zoiets als ‘goed doen’ van belang als je het hebt over keiharde euro’s?

Beginnen met geven

Vertrouwen op de wetmatigheden van de wereld van zakelijke transacties is voor sommigen vanzelfsprekend. Anderen moeten het principe eerst in actie zien voordat ze het geloven. Het ironische is dat je, om te oogsten, eerst zult moeten zaaien. Dat betekent dat je eerst moet geven voordat het bij je terugkomt. En dat is eng! Straks deel je voor de kat z’n viool je geld, je opdrachten, je netwerk, je aandacht...

Toch is het nodig te beseffen dat je genoeg hebt om gul mee te geven; als beginnend freelancer kan je je advies of expertise geven. Als je gevorderd bent heb je nog andere dingen in de aanbieding zoals je netwerk, opdrachten en geld. Uiteraard moet je bewust omgaan met je energie. Niet alles wat je geeft zal één op één bij je terugkomen. Soms komt het uit een hele andere hoek dan je had verwacht.

Zakelijk fundament

Voordat je nou kwistig alles in de rondte strooit: het kan ook uitmaken hóe je het aanpakt. Zo kun je bijvoorbeeld mensen gaan helpen op forums en mailinglijsten; je laat zien dat je wat te bieden hebt, het biedt je exposure en mensen krijgen een positief beeld van je. In eerste instantie kan het een behoorlijke tijds- en energie-investering betekenen, maar je bouwt er een stevig zakelijk fundament mee waar je nog lang de vruchten van kunt plukken.

Blijf oprecht

Waak er wel voor dat je niet al te strategisch bezig bent met zaaien. Bllijf niet hangen bij wat je geeft en ga door met je goede werken; het komt vanzelf bij je terug. Door erg aanwezig en dwingend te zijn, lukt het je wel om in het hoofd van mensen te blijven hangen. Een plekje te veroveren in het hart van mensen doe je door integer en consequent te zijn in je behulpzaamheid.

Het mooie is dat mensen die anderen wat gunnen, zelf ook veel gegund wordt. Aardige mensen zijn écht niet gedoemd om als voetveeg van gehaaide onderhandelaars hun dagen te slijten.

Weerstand

Misschien voel je weerstand als je je voorstelt dat je genereus omgaat met je beschikbare middelen. Waarom zou je vertrouwen op die wederkerigheid? Geen rare gedachte, ook omdat veel mensen niet zo (durven te) handelen. Zelfs als we weten dat wederkerigheid een voorspelbaar psychologisch fenomeen is: mensen zullen als je iets voor ze doet, de behoefte voelen iets voor je terug te doen.

Harde cash

Ook als je zelf helemaal happy bent met je gekozen strategie, zijn er meestal mensen in je omgeving die bezorgd naar je kijken als ze merken dat je als een soort hippie in die grote boze buitenwereld rondhuppelt. “Het gaat om harde cash, haal je hoofd uit de wolken!” Toch hebben de mensen die je voorgingen het aan den lijve ondervonden: die houding van geven, levert uiteindelijk ook harde cash op. Niet uitsluitend, maar het maakt zeker deel uit van de pluk.

Onbetaalbaar

Het gaat in zaken nog altijd om mensen en die zullen -als ze de kans krijgen- diegene de dikke opdracht gunnen, die ze het aardigst vinden. Uiteraard moeten je professionele vaardigheden voor elkaar zijn. Daarnaast telt het zeker mee of je top of heart bent, meer dan top of mind. Het kost tijd om die positie te verwerven, maar dan heb je ook iets onbetaalbaars bewerkstelligd.

Probeer eens bij jezelf na te gaan aan wie jij de afgelopen periode iets gegeven hebt, omdat er een diep gevoel van genegenheid was. Of dat diegene jou ooit geholpen heeft, en zonder er iets voor terug te verlangen ooit gul gegeven heeft…

Realisme

Zegt je gevoel voor realisme je dat je moet uitkijken met zo’n houding? Denk er dan eens echt realistisch over na: er zijn meer good guys dan bad guys. Je zakelijke overeenkomsten  moeten in orde zijn, dat staat niet ter discussie. Maar je spreekt mensen aan op hun goedheid, in plaats van door achterdocht een afwachtende “jij-eerst-sfeer” te creëren. Je gaat bekend staan als een aardig mens. En aardige mensen, die krijgen opdrachten toegespeeld. Bovendien ontstaat er een door-sympathie-verbonden-netwerk (of vangnet zelfs) van mensen die het beste met elkaar voor hebben. Soort zoekt nu eenmaal soort. Voordat je het weet ga je opvallen door je daden, krijg je offerte-aanvragen van mensen die jij niet zag toen jij iets deed voor een ander, maar die jou wel degelijk gezien hebben!

Aan de slag?

Met lancelots eigen tips voor het ontwikkelen van je zakelijke karma kan iedere freelancer zijn voordeel doen.

Aanbevolen website

  • Tim Sanders schreef over de Likability Factor. Op zijn blog staan nieuwtjes en kun je je inschrijven voor zijn nieuwsbrief.

Auteur: Annedien Hoen

http://www.lancelots.nl/ontwikkelen/ondernemerschap/karma-commerciele-kracht Sitemap © Copyright Applinet B.V. 2004-2018 ColofonAdverteren