Tien tips om je zakelijke karma te ontwikkelen
De theorie van het karma vertelt je dat je houding en gedrag bijdragen aan je commerciële succes. Lancelots geeft je tien tips om je zakelijk karma optimaal te benutten.
1. Voorkom negatieve stress
Negatieve stress is een teken dat er iets niet goed gaat. Zoek actief naar de oorzaken, zodat je het kunt vermijden. Je kunt die negatieve stress ook als karma zien: het is onderdeel van de keten van oorzaak en gevolg. Bovendien brengt het je in een negatieve spiraal. Nog een cliché: je kunt pas écht oprecht aardig zijn tegen een ander als je het ook voor jezelf bent. Karma begint dus bij jezelf!
2. Onderzoek je negatieve gedachten en ga na waar ze vandaan komen
Ook wat je denkt komt weer bij je terug. Iedereen heeft wel eens een negatieve gedachte. Probeer er een positieve gedachte bij te formuleren. “Het lukt niet” wordt “Ik ga mijn uiterste best doen, alles gaat stap voor stap.” Zo buig je langzaam je negatieve gedachten om. Dat kan een automatisme worden. Wie meer positief denkt, krijgt ook meer positiefs terug uit zijn omgeving.
3. Zoek mensen op die je vertrouwt en investeer daarin
Beoordeel je netwerk niet alleen op zakelijke mogelijkheden in het hier en nu. Minstens even belangrijk is of je ´een goed gevoel´ hebt bij deze mensen. Annedien Hoen noemt dat: top of heart, in plaats van top of mind. Je zult zien, mensen bij wie je een goed gevoel hebt, vallen later wel weer op hun plek. Misschien kun je een mooi project met ze doen, of ze aanbevelen aan iemand anders?
4. Ga op zoek naar de waarden achter het goede gevoel
Wat is het precies dat je dat gevoel geeft? Waarom vind je dat belangrijk? Dat is belangrijke kennis. Ben je echt een fundamentele waarde op het spoor? Vertaal deze dan in een visie.
5. Train jezelf niet alleen in vakmatige vaardigheden, investeer ook in je zakelijke-spirituele ontwikkeling
Waarom doe je wat je doet? Wat zijn jouw drijfveren? Misschien lijkt het ver gezocht als freelancer, maar hoe klein het zaadje ook is: hoe draagt jouw bizz bij aan een betere wereld? Door een verbondenheid met de wereld blijf je gemotiviteerd. Wat jij doet is immers onderdeel van een groter geheel.
6. Ook als persoon kun je je bakens verzetten
Je kunt best een beter mens worden, als je jezelf er maar toe zet. Maak een zo goed mogelijk mens van jezelf! Niet alleen zakelijk, maar ook privé.
7. Zie de waarde voor je bedrijf
Voor wie allergisch is voor new-age thema´s, neem in gedachte dat het ook in de boekhouding een term als ´goodwill´ op de balans komt te staan. Goodwill is eigenlijk niets anders dan een financiële vertaling van karma. Het betekent dat je goede relaties hebt opgebouwd.
8. Grijp kansen om je kennis te delen met beide handen aan
Word mentor van een starter, denk actief mee met je klanten. Verwacht daar niet meteen iets voor terug, zoals een opdracht of grote dankbaarheid. Vaak duurt het wat langer. Kennis delen is ook een kans voor jou om je ideeën te toetsen en anderen eraan te laten bijdragen ze te verbeteren. Kennis groeit door het te delen. Je ontwikkelt er bovendien goede relaties mee.
9. Realiseer je: je zult soms teleurgesteld worden
Maar: liever een paar keer teleurgesteld dan een werkweek vol wantrouwen. Toch? Door teleurstellingen ontwikkel je ook je intuitie. Het is belangrijk dat je op intuitie leert te vertrouwen: het behoedt je voor ‘foute’ keuzes en mensen.
10. Relativeer het begrip karma ook
Niet alles wat je overkomt, kun je toeschrijven aan karma. Wat wél weer te maken heeft met karma, is hoe je om wilt gaan met negatieve en positieve omstandigheden.
Meer informatie
Leer je negatieve gedachtes te lijf gaan door deze cursus Rationele Effectitiveit.
Als je makkelijk denkt, gaat het ook makkelijker. Leer licht denken.
Breng je eigen waarden en doelen in beeld, en werk aan je persoonlijke visie
Auteur: Mariëlle de Groot