Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home
 
U bent hier: Home Starten Bedrijfsmiddelen: de benodigde spullen aanschaffen

Bedrijfsmiddelen: de benodigde spullen aanschaffen

Welke spullen heb je als freelancer nodig om te kunnen beginnen? Een checklist voor de bedrijfsmiddelen die je zeker moet aanschaffen. De meeste bedrijfsmiddelen zijn aftrekbaar als bedrijfskosten.

Inrichting van je werkruimte

  • Bureau, eventueel met ladeblok, bureaustoel (niet te duur, maar wel ergonomisch verantwoord).
  • Kasten voor boeken en ordners.
  • Tafel voor printer en scanner.
  • Goede verlichting.

Computer

  • Computer met operating system (Windows, Mac, Linux).
  • Muis of anti-rsi pen.
  • Een dvd-schrijver om backups te kunnen maken.
  • Kantoorsoftware (MS Office, OpenOffice, ...).
  • Goede printer, liefst een laserprinter.
  • Scanner (niet per se nodig, maar handig om zelf fotokopieën te kunnen maken).

Communicatie

  • Vaste en/of mobiele telefoon.
  • Internetverbinding.
  • E-mailprogramma (Outlook, Thunderbird,...).
  • Internet-domein, met e-mail en hosting van je website.
  • Fax (niet per se nodig).

Naar de klant

  • Auto of ov-abonnement.
  • Representatieve tas of attachékoffer.

Drukwerk

  • Briefpapier.
  • Enveloppen (vensterenveloppen zijn het handigst).
  • Visitekaartjes.

Administratie

Kantoorbenodigdheden

  • Gebruiksartikelen: perforator, nietmachine, plakbandhouder, schaar, brievenopener.
  • Verbruiksartikelen: pennen, plakband, nietjes, tabbladen, markeerstiften, schrijfblocs, postzegels, geeltjes, paperclips, blanco papier (A4), beschrijfbare dvd’s om te backuppen, tonercartridges of inktcassettes voor je printer.

Auteur: René Pijlman

http://www.lancelots.nl/starten/bedrijfsmiddelen Sitemap © Copyright Applinet B.V. 2004-2017 ColofonAdverteren