Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home
 
U bent hier: Home Marketing Marketingcommunicatie Website voor je bedrijf Hostingprovider kiezen

Hostingprovider kiezen

Je wilt natuurlijk dat bezoekers op elk tijdstip van de dag je website kunnen bezoeken. Dat betekent dat de computer waarop je website staat, de webserver, 24 uur per dag aan moet staan en online moet zijn. Je eigen computer is dat meestal niet. Die zet je uit als je klaar bent met je werk. Bovendien moet je eigen computer ingericht zijn als webserver en voorzien zijn van allerlei beveiliging, wil hij als webserver dienst kunnen doen. Het inrichten van een webserver is geen werk voor een gemiddelde doe-'t-zelver. Dat is een belangrijke reden om je website ergens anders te plaatsen dan op je eigen computer. Een bedrijf dat ervoor zorgt  dat jouw website 24 uur per dag in de lucht en bereikbaar voor de hele wereld is, heet een hostingprovider.

Een hostingprovider zorgt ook voor:

  • Een aantal standaardscripts (stukjes programmatuur) waar je website gebruik van kan maken.
  • E-mailfunctionaliteit.
  • Domeinregistratie.
  • Hulp bij het ontwikkelen van je website.
  • Noodstroomvoorziening, zodat als de stroom uitvalt, je website toch in de lucht zal blijven.
  • Beveiligingsmaatregelen.

Hostingproviders zijn er in diverse soorten en maten, en de kosten voor het hosten kunnen behoorlijk uiteenlopen. Een keuze maken is dus niet zo gemakkelijk.

Benader vijf mensen uit je freelancersnetwerk. Vraag ze het hemd van het lijf over hun ervaringen met hun hostingprovider:
· Hoeveel geld zijn zij kwijt?
· Wat voor functionaliteit gebruiken zij?
· Wat voor e-mailmogelijkheden hebben ze?
· Welke dingen missen ze in de dienstverlening?

Maak een lijstje van dingen die voor jouw bedrijf van belang zijn. Denk daarbij niet alleen aan wat je nu nodig hebt, maar ook wat je in  de toekomst kunt gebruiken.

Om een goede keuze te kunnen maken uit de verschillende hostingproviders, is het handig om de volgende termen te kennen:

Dedicated of shared

Veel hostingproviders geven je de mogelijkheid om te kiezen tussen een 'dedicated' of 'shared' webserver. Een dedicated server is een machine die alleen en uitsluitend door jouw bedrijf gebruikt wordt. Je huurt zo'n machine van de hostingprovider. Wanneer doe je dat?

  • Als je grote aantallen (gelijktijdige) bezoekers verwacht of een enorme website (of meerdere websites) hebt.
  • Als de computer zwaar werk moet verrichten.
  • Als je het nodig is dat de webserver geheel en alleen voor jouw bedrijf bestemd is (om redenen van beveiliging, door de omvang van de websites en bijbehorende databases en bijzondere software die de hele computer in beslag neemt).

Soms kun je ook een machine die jouw eigendom is onderbrengen bij een hostingprovider. Dat heet colocation. Het voordeel daarvan is dat je geheel vrij bent in de keuze van software en opbouw van de machine (want dat regel je zelf). Hiervoor geldt dus dat je veel computerkennis nodig hebt.

Colocation heeft een belangrijk nadeel: het is jouw computer, dus als er vrijdagnacht een storing is moet jij in het weekend naar het datacenter (het gebouw waarin al die computers staan) om de storing te verhelpen. Daar zit je waarschijnlijk niet op te wachten.

De meeste freelancers hebben geen behoefte aan deze uitgebreide vormen van hosting. Als je geen enorme hoeveelheden dataverkeer genereert en als je geen enorm grote website hebt met uitgebreide functionaliteiten, dan volstaat het te kiezen voor shared hosting (soms virtuele hosting genoemd). Jouw website staat dan met een aantal andere websites van andere kleine bedrijven op één webserver. Elk van die websites is te vinden onder zijn eigen naam, en niemand merkt dat er meerdere websites op één webserver draaien. Shared hosting is vele malen goedkoper (enige tientjes per maand) dan dedicated hosting (honderden euro's per maand).

Windows of Unix/Linux

Onthoud vooral: als je iets wilt met Frontpage, ASP, ActiveX of Microsoft SQL (dit zijn technieken om databases te koppelen of stukjes programmatuur uit te voeren binnen je website) kies dan voor een Windows-webserver. Technieken als cgi, php of MySQL draaien het best onder het besturingssysteem Unix of Linux, hoewel het onder Microsoft ook kan lukken.

Bij veel hostingproviders kun je kiezen wat het besturingssysteem van de webserver moet zijn. Meestal heb je de keuze uit Windows, Unix of Linux. Deze keuze heeft vooral consequenties voor welk soort scripts je kunt gebruiken binnen je website en soms voor het programma waarmee je je website maakt.

Wil je slechts een kleine website met standaard HTML-bestanden, maak je dan niet te druk over de keuze. Je zult zien dat er meer hostingproviders Unix/Linux aanbieden dan Windows. Het is altijd veilig om te kiezen voor Unix/Linux omdat deze platforms erg stabiel zijn. Het doet er overigens niet toe dat je zelf met Windows werkt.

Schijfruimte

De hoeveelheid schijfruimte is de ruimte die jouw website op de harde schijf van de webserver mag gebruiken. Een kleine website neemt 1 à 2 megabyte in beslag, maar voor een grotere site moet je meer rekenen. De meeste providers bieden schijfruimte vanaf 50 megabyte. Kies de hoeveelheid schijfruimte nooit aan de krappe kant, maar een schijfruimte van vele gigabytes is ook weer niet nodig.

Datalimiet

Bijna alle hostingproviders stellen een limiet aan de hoeveelheid dataverkeer die jouw website mag genereren. Dit is de datalimiet. Elke keer dat een pagina van jouw website wordt opgevraagd gaat er een bepaald aantal kilobytes over de lijn: het dataverkeer. De hoeveelheid dataverkeer wordt per maand berekend. Hoe weet je nu welke datalimiet voor jouw website voldoende is?

  • Bekijk wat de gemiddelde grootte van een pagina van je website is. Stel je komt uit op 40 kilobyte.
  • Bekijk op de website van je hostingprovider wat de datalimiet is van het hostingabonnement dat jij zou willen kiezen. Stel dat die 1 gigabyte is (dat is 1.000.000 kilobyte).
  • Deel de datalimiet door de gemiddelde grootte van een pagina. In dit geval is dat 1.000.000 / 40 = 25.000. Dit is het maximum aantal pageviews per maand (het aantal keer dat een pagina door een bezoeker geraadpleegd mag worden).

De meeste providers berekenen een bedrag (bijvoorbeeld 0,50 euro per megabyte per maand) als je de datalimiet overschrijdt. Het zal niet snel gebeuren, maar het kan aardig in de papieren lopen als je de datalimiet wel overschrijdt.

Je ziet, met een datalimiet van 1 gigabyte kun je een hoop bezoekers bedienen. Maar heb je een grote website en verwacht je erg veel bezoekers, dan moet je een grotere datalimiet kiezen.

Er zijn providers die voor de datalimiet het begrip fair use hanteren. Dat 'betekent dat als je alleen 'normale' dingen doet met je website er geen extra dataverkeer in rekening wordt gebracht. Dat heeft als voordeel dat je niet met onverwacht hoge kosten van dataverkeer geconfronteerd kunt worden. Wat 'normaal' is, daar valt natuurlijk over te discussiëren. Wil je met je bedrijf digitale films via internet aanbieden, ga dan na of dit nog valt onder 'fair use'.

Als je al een website hebt, bereken dan de gemiddelde grootte van een pagina. Maak de rekensom om erachter te komen welke datalimiet voor jouw website voldoende is. Heb je nog geen website, ga er dan voor nu even vanuit dat de gemiddelde omvang van een pagina 30 kilobyte is.

Scripts en databasekoppelingen

Scripts zijn programma's die je aan je website verbindt om taken uit te voeren, bijvoorbeeld berekeningen uitvoeren, een interactie verzorgen, een verzoek voor een bepaald webadres doorsturen naar een ander webadres et cetera. Scripts kunnen variëren van een klein handig hulpmiddeltje tot een complete applicatie. Deze laatste neemt dus ook veel schijfruimte in beslag. Ben je heel wat van plan, kies dan dus ook voor een ruime schijfruimte.

Veel providers bieden een aantal standaardscripts, bijvoorbeeld voor het invoegen van de datum, het bijhouden van het aantal bezoekers et cetera. Verder zijn er veel scripts op het internet te vinden.

Het belangrijkste bij de keuze voor een hostingprovider is dat je weet of je scripts nodig zult hebben, en van welke soort. Weet je hier niets vanaf, vraag dan bij degene die je website maakt welke soorten scripts er toegepast zullen gaan worden, zodat je daar voor het kiezen van een hostingprovider rekening mee kunt houden.

Datzelfde geldt voor de koppeling van je website aan een database. Heb je bijvoorbeeld een catalogus aan je website verbonden, dan heb je een specifieke databasekoppeling nodig. Ook het opzetten en koppelen van een database aan je website kun je beter uitbesteden aan professioneel webbouwer.

E-mail

Wil je dat je e-mailadres gekoppeld is aan je domeinnaam, dan zul je je e-mail in de meeste gevallen ook via de hostingprovider regelen. E-mail is een niet zo'n ingewikkeld technisch snufje, maar je kunt toch uit heel wat opties kiezen.

Doe het volgende gedachte-experiment. Je wordt gebeld door een vriend uit Frankrijk die een hotelletje runt. Hij heeft zijn been gebroken en hij vraagt of jij hem drie weken uit de brand wilt komen helpen. Dat wil je wel, onder de voorwaarden dat je iedere dag vier uur aan je eigen werk kunt besteden en dat je bereikbaar kunt zijn via e-mail. Bedenk drie manieren hoe je dat voor elkaar kunt krijgen.

De volgende faciliteiten zijn handig om te hebben:

  • Meerdere e-mailadressen. Door het hebben van meer e-mailadressen kun je e-mailverkeer reguleren. Misschien wil je zowel een mailbox voor info@mijnbedrijf.nl en jenaam@mijnbedrijf.nl. Wellicht huur je tijdelijk een uitzendkracht in, die je ook een eigen adres wilt geven.
  • De mogelijkheid automatisch een bericht terug te sturen (automatic reply). Zo kun je je klanten laten weten dat je even niet kunt antwoorden omdat je bijvoorbeeld een week met vakantie bent.
  • Doorstuurmogelijkheid (forwarding). Met deze optie kun je mail van het ene adres (tijdelijk) naar een ander adres laten doorsturen. Dat kan handig zijn als iemand even de honneurs waarneemt, of als je zelf tijdelijk op een andere locatie werkt en geen beschikking hebt over webmail.
  • Webmail. Een faciliteit om via het web je mail te kunnen lezen, overal vandaan. Let op: de aangeboden functionaliteit van de webmail verschilt per provider.

FTP

Bestanden op de webserver plaatsen doe je het gemakkelijkst met FTP, het File Transfer Protocol. Veel hostingproviders bieden een FTP-mogelijkheid. Je krijgt een bijbehorend wachtwoord, zodat alleen jij bestanden naar je website kunt uploaden. FTP heeft een nadeel: het is niet helemaal veilig omdat het wachtwoord leesbaar over het internet naar de server wordt gestuurd en onderweg door derden kan worden 'afgetapt'. Sommige providers bieden modernere alternatieven zoals SFTP (secure FTP), die veel veiliger met je wachtwoord omgaan. Steeds meer web-editors en FTP-programma's ondersteunen dit. En anders kun je er een gratis programmaatje voor downloaden, WinSCP.

Soms wil je andere mensen de mogelijkheid geven een bestand op een (afgeschermd) gedeelte van de webserver waar jouw website staat te plaatsen of daar op te halen, bijvoorbeeld grote documenten die zij moeten bewerken. Ook daarvoor is FTP handig.

Sommige providers bieden ook anonymous FTP. Dan hoef je geen wachtwoord te verstrekken aan degenen die die bestanden mogen ophalen of neerzetten. Je kunt er wel voor zorgen dat deze gebruikers bijvoorbeeld maar in één map terecht kunnen, zodat jouw websitebestanden ongemoeid blijven.

Domeinnaamregistratie

Voor de website van je bedrijf moet je een domein registreren, bijvoorbeeld 'mijnbedrijf.nl'. Je website heet dan voortaan 'www.mijnbedrijf.nl'. Het registreren van het domein is een eenmalige administratieve handeling. De meeste hostingprovider kunnen dat voor je regelen. Als je ook een domeinnaam wilt die eindigt op .com, .org, .biz, .info, .eu of een afkorting van een ander land, bekijk dan goed of de provider dat ook voor je kan regelen en wat de kosten daarvoor zijn. Meer over domeinregistratie lees je in het volgende hoofdstuk.

Kleine providers

Er zijn nogal wat kleine internetbedrijfjes die hostingdiensten aanbieden. Het hoeft geen probleem te zijn om bij zulke bedrijfjes je website te hosten. Er zijn voorbeelden van dit soort kleine bedrijven die veel mogelijkheden bieden en goede service verlenen. Maar er zijn wel risico's aan verbonden. Wat als de eigenaar met vakantie gaat en de stroom uitvalt? Vraag bij zo'n kleine provider na hoe de risico's zijn afgedekt.

Overstappen

Misschien heb je ooit een verkeerde keuze gemaakt. Of je website is zo uitgedijd, dat je op zoek moet naar een provider die meer mogelijkheden biedt. Misschien ben je ontevreden over de e-mailfaciliteiten. Of je vindt een provider die hetzelfde biedt, maar voor veel minder geld. Dan wil je overstappen. Kan dat zomaar?

De meeste contracten met hostingproviders gelden voor een jaar en bij sommige heb je een opzegtermijn. Lees dat na in de kleine lettertjes van je contract. Sommige providers brengen een klein bedrag in rekening voor het verhuizen van een domein van de ene provider naar de andere. Andere doen dat kosteloos.

Last but not least: de prijs

Grofweg variëren de prijzen van hosting van een website van gratis voor een klein bedrijf met erg weinig eisen tot 200 euro per maand voor een groot bedrijf dat van alles en nog wat wil. Wil je voor je eenmanszaak een website bij een als goed bekend staande provider met het gebruik van scripts, een databasekoppeling, meerdere e-mailadressen, FTP, 50 MB schijfruimte en 1 GB dataverkeer, dan betaal je rond de 20 euro per maand. Dit kan aanzienlijk minder zijn (tot 1 à 2 euro per maand) als je minder functionaliteit nodig hebt of een minder gerenommeerde provider (niet altijd slechter!) kiest.

Bij sommige providers zijn de jaarlijkse kosten voor de registratie van je domeinnaam inbegrepen in het maandelijkse bedrag. Dat is niet bij alle providers het geval. Bekijk dat goed, zeker als je meer domeinen wilt registreren.

Bezoek de website van een paar hostingproviders. Lees die pagina's door en kijk of je alles wat daar staat begrijpt. Als dat zo is, dan ben je klaar om een hostingprovider te kiezen. Bezoek een vergelijkingssite voor hostingproviders, bijvoorbeeld Webhosters.nl of Internetten.nl en maak een keuze uit het aanbod.

Ter controle: up-time

Heb je een paar providers op het oog, neem dan eens een kijkje op de servicepagina's. Als er veel meldingen staan over servers die uit de lucht zijn, reparatiewerkzaamheden en migraties, bedenk je dan drie keer voordat je op de bestelknop drukt. Je wilt op zijn minst dat jouw website 99,9% van de tijd werkt, en bereikbaar is voor de hele wereld. Je website is je visitekaartje en de concurrent is 'one click away'.

Het volgende hoofdstuk gaat over het registreren van een domein.

Auteur: Ysolde Bentvelsen

http://www.lancelots.nl/marketing/marketingcommunicatie/website/hosting Sitemap © Copyright Applinet B.V. 2004-2018 ColofonAdverteren