Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home
 
U bent hier: Home Ontwikkelen Kernvaardigheden Mondelinge vaardigheden Over mondelinge vaardigheden

Over mondelinge vaardigheden

Mondeling vaardig betekent bekwaam in het gesproken woord. Zowel vlotte babbelaars als stille wateren hebben er baat bij om stil te staan bij hun mondelinge vaardigheden.

· "Ik zou willen dat ik een vlotte babbel had," denkt de introverte freelancer op een borrel na afloop van een lezing. Om hem heen grijpen anderen gretig hun kans om te netwerken.
· "Had ik mijn mond nou maar op tijd gehouden," denkt de freelancende spraakwaterval na een kennismakingsgesprek. Hij was constant aan het woord en de tijd vloog voorbij. Helaas was het uur om voordat hij kon vragen naar de wensen van de klant.

Heb je wel eens last van zulke gedachten? Maak je geen zorgen, want ook zonder een vlotte babbel kun je een goede indruk maken. En als spraakwaterval lukt het je sneller om het ijs te breken. Daarnaast kun je je mondelinge vaardigheden verder ontwikkelen. Om van je zenuwen voor een presentatie af te komen bijvoorbeeld, of om sterker uit een onderhandeling te komen.

Wanneer ben je mondeling vaardig?

Mondeling vaardig heeft niet zoveel te maken met veel of weinig praten, maar alles met het kunnen behalen van je gespreksdoel.

  • Als freelancer voer je verschillende soorten gesprekken. Denk bijvoorbeeld aan een verkoopgesprek, waarbij je de klant probeert te overtuigen van de kwaliteit van je product, dienst of idee.
  • Of denk eens aan het acquisitiegesprek tussen jou en een potentiële opdrachtgever, waarin je met elkaar kennismaakt. Jij vertelt over jouw werk als zelfstandige, de opdrachtgever vertelt over zijn bedrijf en beschrijft aan welke zakelijke dienst hij behoefte heeft.
  • Een netwerkgesprek stap je met vertrouwen in als je weet hoe je een nieuw zakelijk contact kort kunt uitleggen wat je expertise is. En ook als je geen journalist bent, kun je interviews afnemen. Tijdens dit soort gesprekken stel je vragen aan deskundigen of betrokkenen om informatie te verzamelen.

In welke situaties komen mondelinge vaardigheden nog meer van pas?

Tips voor telefoongesprekken

Hoeveel telefoontjes pleeg jij per dag? En met welk gemak? De telefoon is een haast vanzelfsprekend medium, maar een goed telefoongesprek voeren is niet zo eenvoudig als het lijkt. Tijdens het gesprek moet je het hebben van je stem en je mondelinge vaardigheden, mimiek of gebaren zijn immers niet zichtbaar. Wat doe je wanneer je iemand opbelt en ...

  • ... je krijgt direct je gesprekspartner aan de telefoon:

Stel jezelf voor en vraag of het gesprek gelegen komt. Denk van tevoren goed na over wat je precies wilt bespreken. Maak tijdens het gesprek aantekeningen. Zorg dat je pen en papier klaar hebt liggen.

  • ... je krijgt zijn of haar collega of secretaresse aan de telefoon:

Stel jezelf voor en vraag of je doorverbonden mag worden met de persoon die je wilt spreken. Blijf aardig en respectvol tegen de persoon die je aan de lijn krijgt, ook al is het niet degene voor wie je belt.

  • ... je krijgt niemand aan de telefoon:

Je spreekt indien mogelijk een boodschap in. Bedenk van tevoren hoe je je boodschap kort kunt formuleren. Laat in elk geval je naam en telefoonnummer achter. 

Formuleer voor jezelf een gespreksdoel voor het eerstvolgende telefoongesprek dat je gaat voeren. Bijvoorbeeld: na dit telefoongesprek heb ik mijn klant ervan overtuigd dat ik niet beneden mijn prijs kan gaan. Naast overtuigen kun je ook informeren, instrueren, adviseren, aanbieden, activeren enz. in je gespreksdoel verwerken.

En, heb je je doel bereikt?

LSD
LSD staat voor: luisteren, samenvatten en doorvragen. Deze tactiek helpt je om miscommunicatie te voorkomen. Probeer het eens te gebruiken in je volgende zakelijke gesprek. 

Welke vaardigheden heb je nog meer nodig?

De volgende vaardigheden en kwaliteiten ondersteunen je mondelinge vaardigheden:

  • Luistervaardigheid. Tijdens een gesprek geef je iemand de ruimte om zijn verhaal te vertellen, toon je belangstelling en geef je feedback op wat de ander zegt. Door goed te luisteren kom je achter de wensen van je opdrachtgever.
  • Inlevingsvermogen. Door je in te leven in de situatie van je gesprekspartner, kom je sneller tot een gezamenlijk resultaat.
  • Flexibiliteit. Het vermogen om je aan te passen heb je nodig tijdens gesprekken. Een gesprek verloopt immers tussen twee of meer personen met ieder hun eigen (verborgen) agenda.
  • Zelfvertrouwen. Een noodzakelijke vaardigheid voor het verkopen van je sterke punten tijdens een gesprek. 

Hoe kun je mondelinge vaardigheden ontwikkelen?

Bronnen

  • Janssen, D. (1996). Zakelijke Communicatie 2. Groningen: Wolters-Noordhoff.

    Auteur: Irene Koot

https://www.lancelots.nl/ontwikkelen/kernvaardigheden/mondelinge-vaardigheden/over Sitemap © Copyright Applinet 2004-heden ColofonAdverteren