Over de ondernemer: jijzelf
Kijk eerst goed naar jezelf. Neem voordat je aandacht besteedt aan financiële aspecten en marketingstrategieën eens je motivatie, je doelen, je kwaliteiten en je beperkingen onder de loep. Hierdoor krijg je zelf een scherp beeld van wat je met je onderneming van plan bent, en voor welke valkuilen je op moet passen.
Persoonsgegevens
Deze vragen hoef je niet te beantwoorden als je het plan alleen voor jezelf maakt:
- Wie ben je?
- Waar woon je?
- Waar en wanneer ben je geboren?
- Ben je getrouwd/samenwonend met of zonder samenlevingscontract?
- Heb je kinderen?
- Welke opleidingen heb je afgerond?
- Wat is je werkervaring?
Ruimte voor persoonsgegevens:
Als je een cv hebt, neem dan de relevante gegevens daaruit over.
Je motivatie en je doelen
Wat wil je bereiken en waarom? Dit is geen gemakkelijke vraag. Beantwoord hem aan de hand van één van de volgende twee opdrachten:
∙ Wat ziet een klant of een gewone
voorbijganger over vijf jaar van jouw bedrijf (maximaal 200
woorden)?
∙ Schrijf een persbericht (maximaal 200 woorden) ter gelegenheid van
het vijfjarig bestaan van je bedrijf.
Je sterke en zwakke kanten
Maak een overzicht van je sterke en minder sterke kanten.
- Wat maakt jou tot de ondernemer die nodig is?
- Waaruit blijkt dat je over die kwaliteiten beschikt? Maak een onderscheid tussen je vakinhoudelijke kwaliteiten en vaardigheden (skills) en je persoonlijke eigenschappen.
Vul de volgende tabel in
Kwaliteiten en vaardigheden |
Rapportcijfer |
Waaruit blijkt dat? |
Redigeren |
8 |
Ik heb een goed gevoel voor de techniek van het redigeren van teksten. Met plezier werk ik aan een ruwe tekst om deze korter en beter leesbaar te maken voor algemeen publiek. Al vier jaar lang redigeer ik de jaarverslagen voor grote opdrachtgevers als Ajax, Shell en Greenpeace. |
..... |
|
|
..... |
|
|
..... |
|
|
Persoonlijke eigenschappen |
Rapportcijfer |
Waaruit blijkt dat? |
9 |
Deadlines kom ik altijd na. Klanten zijn altijd zeer te spreken over de manier waarop ik afspraken nakom. |
|
..... |
|
|
..... |
|
|
Ga met dit overzicht naar vier goede bekenden en liefst ook een zakelijk contact (of een oude werkgever). Vraag wat zij vinden van jouw kwaliteiten en eigenschappen. Luister goed naar hun feedback!
- Aan welke eigenschappen moet je nog werken om ervoor te zorgen dat je bedrijf een succes wordt?
Maak een lijstje met vaardigheden en eigenschappen waaraan je nog moet werken. Beschrijf wat je daartoe concreet onderneemt (denk aan cursussen, een stage, leeropdrachten, intervisie) en wat het beoogde resultaat is.
Ga naar het volgende hoofdstuk: Marketingplan, of terug naar de index.
Auteur: Ysolde Bentvelsen