Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home
 
U bent hier: Home Ontwikkelen Kernkwaliteiten Intuïtie

Intuïtie

Zowel in de psychologie als in de neurologie hebben wetenschappers onderzoek naar intuïtie gedaan. Zoals de Amerikaanse neuroloog Antonio Damasio, die zijn stelling 'ik voel, dus ik ben' ermee ondersteunde.

Hoeveel beslissingen neem je per dag? Teveel om op te noemen waarschijnlijk. Vaak neem je een groot deel van deze beslissingen intuïtief. Binnen een paar seconden vel je een oordeel of neem je een besluit. 

Het woord intuïtie komt uit het Latijn en betekent letterlijk 'innerlijk zien'. Het is geen bovennatuurlijke gave, maar het vermogen van de hersenen om snel situaties te beoordelen en beslissingen te nemen. Intuïtie kan sneller werken dan het intellect.

Het belang van intuïtie

Als freelancer neem je duizend-en-een beslissingen waarbij intuïtie een onmisbaar hulpmiddel is. Je hebt immers niet altijd genoeg tijd om lang na te denken over bijvoorbeeld of je een opdracht aanneemt of niet, in zee gaat met een nieuwe klant of netwerkt in een bepaalde situatie. Dan neem je intuïtief een besluit. Ook als je niet onder tijdsdruk staat, kan intuïtie een wijze raadgever zijn.

"Ik had al een slecht voorgevoel" denk je als een opdracht aan je neus voorbij is gegaan. Omdat je dit gevoel niet rationeel kon verklaren, deed je toch je best om de opdracht te krijgen. Zonde van je tijd en energie, blijkt achteraf. De contactpersoon op wiens verzoek jij een voorstel had gedaan, werd plotseling ontslagen. In zijn plannen -waarin jij een rol zou spelen- was geen interesse meer.

De werking van intuïtie
Binnen een paar seconden kunnen je hersenen een bepaald persoon of een bepaalde situatie scannen en de verkregen informatie vergelijken met eerder opgeslagen gevoelens en ervaringen. Op basis van de uitkomst van dit korte onderzoek kun je mensen en situaties beoordelen en beslissingen nemen.

Intuïtief reageren

Sommige mensen varen blind op hun intuïtie, anderen durven er niet klakkeloos op te vertrouwen. Of je er nu op vertrouwt of niet, je hebt vast wel eens intuïtief gereageerd. Neem de volgende reacties:

  • "Het voelde meteen goed."
  • "Binnen twee seconden wist ik dat het zaakje niet betrouwbaar was."
  • "Zonder erover na te denken ging ik in op het voorstel."
  • "Ik voelde het aankomen."

Herken je een of meer uitspraken? Dan heb je ooit zonder wikken en wegen een beslissing genomen of een mening over iets of iemand gevormd op basis van je intuïtie.

Vertrouwen of wantrouwen?

Op basis van een klein beetje informatie binnen een paar seconden een beslissing nemen. Dat klinkt aantrekkelijk, maar is het wel altijd een betrouwbare methode? Het onbewuste snellere denkwerk heeft ook een schaduwzijde, stelt auteur Malcolm Gladwell in zijn boek Intuïtie. Je gevoel kan misleidend zijn. Vooroordelen kunnen in de weg zitten. Wil je je gevoel serieus nemen en op een goede manier gebruiken, dan moet je alles wat corrumpeert weghalen.

Voorbeeld uit de praktijk
Lancelots-forumlid Jaap vertelt hoe zijn gevoel hem niet in de steek liet: "Ik heb wel eens een opdracht teruggeven/afgeslagen. Het ging om de realisatie van een website voor een makelaar. Het offertetraject duurde al erg lang, maar ik had vanaf het eerste moment geen goed gevoel bij de directeur. In het eerste gesprek was hij mij duidelijk aan het uittesten, in het tweede gesprek moest ik elke post in mijn offerte uitgebreid uitleggen en nog begreep hij niets van de kosten (zei hij). Na rijp beraad heb ik gemaild dat ik weinig zag in onze samenwerking en heb ik de vraag teruggegeven. Later hoorde ik via vrienden van mij die vrij bekend zijn in makelaarsland dat het een dubieus type is. Mijn gevoel klopte dus.

Ik ben steeds meer op mijn gevoel gaan vertrouwen. Het gaat niet zozeer om wel of geen sympathie, maar de inschatting of de samenwerking in zakelijk opzicht zal gaan functioneren."

Hoe? Om te beginnen door je bewust te zijn van het feit dat ieder moment uit een reeks afzonderlijke onderdelen bestaat. Al die onderdelen afzonderlijk bieden je een mogelijkheid van ingrijpen, omvormen en van corrigeren.

Neem een moment aan het einde van de dag om terug te blikken op wat je die dag allemaal hebt gedaan. Wat heb je meegemaakt? In welke situaties ben je beland? Op welke momenten heb je je intuïtie gebruikt? Door stil te staan bij de momenten waarop je intuïtief een beslissing hebt genomen, leer je de signalen van je intuïtie herkennen. 

Leren oordelen

Malcolm Gladwell stelt dat onze onmiddellijke oordelen en eerste indrukken gefundeerd en beheersbaar kunnen zijn. Hij geeft in zijn boek voorbeelden van mensen met vrije beroepen als artsen, musici en acteurs, die hun succes deels te danken hebben aan de stappen die ze hebben genomen om hun onbewuste reacties te concretiseren, te sturen en te onderbouwen. "Zoals je kunt leren om logisch en weloverwogen na te denken, zo kun je ook leren om beter onmiddellijke oordelen te vellen." Stappen nemen, leren oordelen ... Hoe begin je? Allereerst door ruimte te maken voor intuïtie.

Maak ruimte voor intuïtie

  • Sta je voor een moeilijke beslissing en kom je er na lang denken niet uit? Ga naar buiten, maak een wandeling en concentreer je op je omgeving.
  • Zit je hoofd vol met gedachten na een dag werken? Geef je bewuste denken een rustpauze door middel van meditatie. Mediteren kan eigenlijk overal en een paar minuten kunnen al de benodigde innerlijke rust brengen. Via meditatiecursussen kun je de techniek onder de knie krijgen.
  • Vooroordelen kunnen je afhouden van je intuïtie. Houd je bewuste gedachtegang in de gaten: waar komen je gedachten vandaan? Vloeien ze voort uit emoties zoals angst? Leer je gedachten en zodoende blokkades herkennen.
  • Onzekerheid staat intuïtie in de weg. Leer op jezelf vertrouwen.

Cursussen

Op het gebied van intuïtieontwikkeling bestaat een divers cursusaanbod. Je kunt kiezen uit cursussen met een bedrijfsmatige aanpak (Management en Intuïtie, gericht op managementvaardigheden) of voor een spirituele aanpak (Cursus Intuïtieve Ontwikkeling, gericht op energiepatronen).

Bronnen

  • Gladwell M. (2005) Intuïtie. De kracht van denken zonder erbij na te denken. Uitgeverij Contact

 Auteur: Irene Koot

http://www.lancelots.nl/ontwikkelen/kernkwaliteiten/intuitie Sitemap © Copyright Applinet B.V. 2004-2017 ColofonAdverteren