Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home
 
U bent hier: Home Starten Aanbod bepalen

Aanbod bepalen

Voordat je aan de slag gaat, is het nodig om je aanbod te bepalen. Voor jezelf, en voor je (potentiële) klanten. Wat heb je opdrachtgevers te bieden?

Misschien heb je al jaren ervaring als redacteur in vaste dienst, en ga je nu op freelance-basis verder. Je aanbod is logisch: redactiewerkzaamheden. Maar hoe duidelijk is dat voor een nieuwe opdrachtgever? De formulering van je aanbod is belangrijk bij de stappen die je neemt als freelancer. Het heeft gevolgen voor je acquisitie en invloed op je marketingcommunicatie. Kortom: je aanbod is bepalend voor de manier waarop jij je als freelancer profileert.

Hoe bepaal je je aanbod?

Je kunt op verschillende manieren je aanbod bepalen. Je hebt besloten om voor jezelf te beginnen vanuit een bepaald idee van wat je wilt gaan doen. Dat idee werk je uit aan de hand van de volgende uitgangspunten, of een combinatie daarvan:

  • Vanuit de markt: je onderzoekt de wensen en behoeften van mensen en bedrijven.
  • Vanuit het werkveld: je onderzoekt waar behoefte aan is binnen je werkveld.
  • Vanuit een product of dienst: je weet wat je wilt leveren en bepaalt de meerwaarde ervan voor mogelijke afnemers.

Een veelvoorkomende beginnersfout onder freelancers is je aanbod bepalen vanuit je CV. Voortborduren op basis van je opleiding en ervaring kan prima als je wilt jobhoppen tussen vaste dienstverbanden. Maar als je zelfstandig aan de slag wilt, heb je een concreet aanbod nodig. Opdrachtgevers willen in eerste instantie weten van welk dienstenpakket ze nu gebruik kunnen maken. Daar laat je ze niet zelf drie A4'tjes voor uitpluizen. Je maakt het hen zo makkelijk mogelijk door specifieke dienst(en) aan te bieden die duidelijk een toegevoegde waarde hebben voor hun bedrijf.

Hoe formuleer je je aanbod?

Het is belangrijk om zo concreet mogelijk te formuleren. Een hulpmiddel hiervoor is de elevator pitch.

Gevolg voor acquisitie:
Een aanbod als "redactiewerkzaamheden" roept bij je potentiële opdrachtgevers vragen op. Redactiewerkzaamheden kun je uitvoeren voor zowel tijdschriften, websites als televisieprogramma's, maar inhoudelijk is het werk verschillend. In welke branche ben je als redacteur werkzaam, met welke media ben je ervaren en welke taken voer je precies uit? Als ondernemer wil je zo weinig mogelijk vragen oproepen bij klanten, je wilt opdrachten verwerven. Daarom zorg je ervoor dat je aanbod duidelijk is. "Internetredactie voor financiële instellingen" is veel concreter dan "redactiewerkzaamheden." 

Lancelots advies
Profileer jezelf bij nieuwe opdrachtgevers in eerste instantie met één duidelijk aanbod: één bepaald product of dienst. Zo geef je opdrachtgevers een aanknopingspunt. Wanneer je eenmaal een vast klantenbestand hebt opgebouwd, kun je eventueel ook je andere diensten aanbieden. Probeer je dienst zoveel mogelijk als een product te verpakken, dan is je aanbod het helderst.

Afhankelijk van je ondernemingsdoelen, kies je mogelijk voor een specialisatie. Het eerste voordeel is dat je aanbod dan heel duidelijk is. Klanten weten direct waarvoor ze bij jou terecht kunnen. Daarnaast is het voor jezelf interessant, omdat je zo verdieping in je werk bereikt. Een nadeel is dat niet elke specialisatie een gat in de markt is. Het kan zijn dat je binnen een kleine markt opereert en geen constante stroom van opdrachten kunt genereren, simpelweg omdat er te weinig vraag naar jouw specialisatie is. Of de markt is overvol en weining winstgevend. Doe daarom altijd een markt- en concurrentieanalyse. Daarnaast is het belangrijk goed na te denken over je positionering.

Dat nadeel heb je niet als je breed inzetbaar bent. Veel freelancers kiezen ervoor om verschillende diensten aan te bieden, omdat ze van variatie houden en werken in loondienst te beperkend vinden. In dat geval is het belangrijk om de grootste gemene deler op te zoeken tussen je verschillende werkzaamheden. Zo kun je toch je aanbod duidelijk formuleren. 

Leerzame casus: een freelancer die met zijn aanbod in de roos schoot bij de opdrachtgever (en daarin ook voorbeelden van diegenen die misschoten).

Forum

Ben je het niet eens met bovenstaand advies? Vertel ons waarom in het forum. Daar is tevens een discussie gaande over het wel of niet aanbieden van verschillende diensten. Welke acquisitiefouten maak je als je verschillende activiteiten ontplooit? Ben je wel of geen echte ondernemer als je verschillende diensten aanbiedt?

Auteur: Irene Koot

http://www.lancelots.nl/starten/aanbod-bepalen Sitemap © Copyright Applinet B.V. 2004-2017 ColofonAdverteren