Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home
 
U bent hier: Home Marketing Marketingcommunicatie Website voor je bedrijf Meer weten over bezoekers: statistieken

Meer weten over bezoekers: statistieken

  • Wie zijn mijn bezoekers?
  • Hoe vaak komen ze terug?
  • Welke pagina's van mijn website bezoeken ze?
  • Na hoeveel seconden klikken ze naar een andere website, en naar welke website gaan ze dan?

Ben je benieuwd naar de antwoorden op deze vragen, overweeg dan het inbouwen van een functionaliteit die bezoekersgegevens bijhoudt. Veel hostingproviders bieden professionele pakketten met deze mogelijkheid aan. Vaak betaal je een bedrag per maand voor het gebruik van deze functionaliteit. Je hoeft er meestal niets extra's voor te doen (de gegevens worden standaard bijgehouden op de webserver en je kunt ze opvragen via een aparte webpagina). Soms moet je een speciale code in de HTML van je website plakken. Die code krijg je van je hostingprovider en is niet zichtbaar op de website.

Maak een lijstje met gegevens die je zou willen weten van je bezoekers. Bekijk een paar statistische programma's, bijvoorbeeld Awstats of Google Analytics, en bekijk of de gewenste gegevens uit de rapporten te destilleren zijn.

Het programma Google Analytics is een aanrader. Het is gratis, krachtig en goed geïntegreerd met Adwords (als je wilt adverteren). 

Wanneer is het nuttig?

Let op:
De gegevens worden vooral verkregen uit het IP-adres, een uniek nummer van een computer. Statistiekprogramma's kunnen op grond daarvan bijvoorbeeld concluderen in welke plaats de computer staat. Dat zegt niet altijd alles. Misschien zit een inwoner van Groningen te surfen op de computer van zijn broer in Rotterdam. Ook worden IP-nummers nogal eens dynamisch toegewezen, zodat achter twee bezoeken vanaf een bepaald IP-nummer twee heel verschillende gebruikers schuilgaan. Wees dus voorzichtig met het interpreteren van de statistische gegevens.

Het is natuurlijk fijn om te weten dat jouw website tweeduizend bezoekers per maand heeft. Maar het is interessanter om te weten dat een kwart van de bezoekers die op jouw homepage binnenkomen, je productaanbod bekijken en vervolgens op de bestelknop klikken. Het is ook goed (hoewel minder fijn) om te weten dat vijftig procent van de bezoekers na het bekijken van de productpagina naar een vergelijkbare pagina van je belangrijkste concurrent klikt en vervolgens niet meer op jouw site terugkeert.

Andere redenen waarom het nuttig kan zijn een webstatistiekprogramma in te zetten:

  • Om te weten waar de bezoekers vandaan komen. Heb je een beginnend huistheater in Groningen en krijg je vooral bezoekers uit Rotterdam en Venlo, dan moet misschien meer bekendheid zien te verwerven in de regio Groningen.
  • Om te weten welke pagina's bezoekers aanklikken nadat ze zijn binnengekomen op de website. Dat geeft aan in welk product ze het meest geïnteresseerd zijn.

Dit hoofdstuk geeft slechts een globale indruk wat er mogelijk is met statistische gegevens. Er zijn marketingbureaus die gespecialiseerd zijn in het analyseren van dit soort gegevens. Het kan raadzaam zijn daar je licht op te steken als je met je website bepaalde marketingdoelstellingen hebt.

Het volgende hoofdstuk gaat over adverteren op het web.

Auteur: Ysolde Bentvelsen

http://www.lancelots.nl/marketing/marketingcommunicatie/website/statistieken Sitemap © Copyright Applinet B.V. 2004-2018 ColofonAdverteren