Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home
 
U bent hier: Home Marketing Vijf misverstanden over marketing bij freelancers

Vijf misverstanden over marketing bij freelancers

  • Steeds aan het leuren om nieuwe opdrachten binnen te halen?
  • Op freelance.nl steeds met enkele tientallen mensen in concurrentie voor dezelfde opdrachten?
  • Moet je steeds uitleggen aan de klant wat je voor hem kunt betekenen?

Dan wordt het misschien tijd om meer aan marketing te doen. Met marketing sla je immers de brug tussen jezelf en je dienstenaanbod en de behoeften die er zijn ‘in de markt’.

Er zijn vijf veelvoorkomende misverstanden die leven onder freelancers, waardoor ze te weinig aan marketing doen.

1) Marketing is iets voor grote bedrijven

Marketing, is dat niet iets voor grotere bedrijven die het zich kunnen veroorloven marketingpersoneel aan te nemen? Waar grote budgetten mee gemoeid zijn, voor dure onderzoeken en dito reclamebureaus?  Nee! Juist voor kleine ondernemers is marketing cruciaal. Grote bedrijven hebben grote budgetten waarmee ze de aandacht op zichzelf kunnen vestigen. Als freelancer moet je het hebben van kleinere gerichte acties en mond-tot-mondreclame.  Juist dan is het belangrijk een heldere boodschap te hebben. En die heldere boodschap haal je uit je marketing. Marketing is namelijk grotendeels keuzes maken. Een duidelijke positionering levert een haarscherpe elevator pitch op. Je kunt in korte tijd communiceren wat je nu precies doet en voor wie. En dát verhaal blijft hangen. Nog beter: het is reproduceerbaar. “Ik kwam net X tegen en die vertelde me dat hij crossmediale internetcampagnes over maatschappelijk onderwerpen gericht op jongeren ontwikkelt.” Dat levert ‘haakjes’ op in het brein van de ontvanger. Namelijk: X - internetcampagnes - maatschappelijke onderwerpen - jongeren.

In dit type marketing en -communicatie hebben kleine ondernemers juist een groot voordeel: er wordt een consistente boodschap uitgedragen door het personeel: want dat ben jij! Daar hebben grotere organisaties weer moeite mee. Jij bent immers degene die altijd en overal staat voor jouw eigen merk of personal brand.

2) Marketing is vooral adverteren en verkopen

Veel freelancers denken dat marketing en acquisitie (of sales) ongeveer hetzelfde betekenen. Of dat marketing synoniem is voor reclame en adverteren. Dat klopt niet.Marketing

  • Marketing is niet hetzelfde als verkoop. Marketing is het proces waarin je de activiteiten van bedrijf toespitst op de behoeftes die leven in de markt. Sales is daar slechts een onderdeel van. In voetbaltermen: marketing is het elftal, acquisitie is de spits. En het is niet altijd de spits die scoort….
  • Marketing is ook breder dan alleen reclame en adverteren. Reclame en advertenties brengen slechts een boodschap over aan een geselecteerde klantengroep. De inhoud van de boodschap en wie die doelgroep is, dat is óók het resultaat van marketing.  Reclame en adverteren zijn overigens communicatiemiddelen die freelancers het minst gebruiken. Een elevator pitch vertellen aan mensen in je netwerk is waarschijnlijk effectiever.

3) Voor marketing heb je een groot budget nodig

Nee, dat hoeft helemaal niet. Zeker niet als freelancer. Het is belangrijker dat je naam en wat je doet in jouw branche ‘rondzingen’. Instrumenten daarvoor –een netwerk, website, elevator pitch hoeven weinig geld te kosten. Wel heb je tijd en aandacht nodig: want deze instrumenten kun je pas goed inzetten als je keuzes hebt gemaakt: wat is mijn branche? Wie zijn mijn klanten? En wat heb ik mijn klanten voor diensten of producten te bieden?  Ook hoef je als freelancer in de concurrentie met grotere bedrijven niet altijd het onderspit te delven. Je kunt het dan wel niet winnen op marketingbudgetten, zoek je sterke punten in gespecialiseerde kennis en een goede relatie met de klant.

4) Het is beter niet te scherp te kiezen, want dan kunnen klanten voor meerdere diensten bij jou terecht

"Henk voor goede tekst“, “Alles voor uw computer”, “Bel Inge voor Internet”. Dat belooft allemaal veel, maar wat bieden deze aanbieders eigenlijk? En als je met een ingewikkeld netwerkprobleem zit, bel je dan iemand die een manusje van alles op het gebied van computers is, of die crack die zich gespecialiseerd heeft in jouw type software of netwerk? Bel je Inge als je een multimediale jongerencampagne wil opzetten? Of liever X die we introduceerden bij vraag 1? Een heldere positionering zorgt ervoor dat klanten precies weten wat je doet. Zo hoeven ze zelf niet na te denken waar ze jou allemaal voor in kunnen zetten. In de praktijk blijkt zelfs dat wie duidelijk kiest voor klanten aantrekkelijker is dan iemand met een vaag dienstverleningsconcept. En dat geldt ook als de klantvraag niet geheel aansluit op jouw scherpe keuzes!

5) Marketing levert geen toegevoegde waarde op voor mijn bedrijf

Een goede marketing maakt dat je opdrachten kunt binnenhalen zonder teveel inspanningen  en kosten op het gebied van marketingcommunicatie of acquisitie. Je maakt naam, bouwt een positie op en wordt zelfs een merk. Doe dat goed en de klanten komen naar jou toe! Veel van wat je bedrijf doet heeft te maken met marketing. Wat je aanbiedt en aan wie. Hoe je het aanbiedt en hoe je jezelf presenteert. Daarachter zitten allemaal keuzes die te maken hebben met de marketing van je bedrijf. Als het goed is heb je immers een aanbod geformuleerd waar bij jouw klanten behoefte aan is. Je levert goede diensten, zodat de klant een volgende keer weer bij je terugkomt. En dat hij jouw naam verder vertelt aan anderen, die met een soortgelijk probleem kampen.

Bronnen

  • Romme. K. Calimeromarketing, waar kleine bedrijven groot in kunnen zijn, Scriptum, Schiedam, 2004
  • Cursus Marketing op leren.nl, van auteur Erik Wijers.

Auteur: Mariëlle de Groot

https://www.lancelots.nl/marketing/vijf-misverstanden Sitemap © Copyright Applinet 2004-heden ColofonAdverteren