Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home
 
U bent hier: Home Bedrijfsvoering Gezondheid Voorkomen is beter dan genezen Beweging en ontspanning

Beweging en ontspanning

Geldt een van de volgende uitspraken voor jou?

  • "Bewegen? Ik neem twee keer per dag de trap, dan beweeg ik toch genoeg?"
  • "Ik sport één keer in de week een uurtje."
  • "Ik fiets naar mijn kantoor. Dat is twee keer tien minuten per dag."
  • "Ik zwaai met mijn armen en draai mijn nek vijf keer per dag op aanraden van de fysiotherapeut."

Als deze antwoorden voor jou gelden, dan beweeg je beslist te weinig. Volgens de 'Nederlandse Norm Gezond Bewegen' moet een volwassene minstens een half uur per dag matig intensief bewegen, minstens vijf keer per week (bron: Instituut voor Bewegingsvraagstukken).

Als je te weinig beweegt is het verstandig om daar wat aan te doen, zeker als je RSI/CANS of stressklachten hebt.

Belangrijke redenen om te sporten als je muisarmklachten hebt zijn:

  • Je zorgt dat de belastbaarheid niet verder afneemt. Als je spieren sterker zijn, kunnen ze meer hebben. Dan is een week veel te veel achter de computer zitten minder belastend.
  • Je stimuleert de doorbloeding. Daarvoor zijn grote bewegingen belangrijk. De nieuwe rage Nordic Walking zou wel eens een belangrijke remedie tegen muisarm kunnen zijn. Ook sporten die het hart en de longen hard laten werken (hardlopen, (wedstrijd)zwemmen, flink fietsen, roeien, schaatsen, skeeleren) zorgen voor een betere doorbloeding.

Zorg ook voor ontspanning.

  • Door ontspanning wordt de doorbloeding van de spieren beter.
  • Ontspanning is goed tegen stress. Stress en muisarmen gaan vaak hand in hand.

Ontspannen is voor de moderne mens ontzettend moeilijk. Overweeg de volgende opties:

  • Ga aan yoga, t'ai chi of chi kung doen. Deze oosterse kunsten combineren (rustige) beweging met ontspanning.
  • Leer mediteren.
  • Ga op zoek naar ontspanningsoefeningen (zelfs te krijgen op video en cd).

Zoek in de bibliotheek of in de boekhandel naar een boek over ontspanningsoefeningen. Leer drie oefeningen uit je hoofd.

Stel de pauzesoftware op je computer in op zes korte pauzes per dag (of zet het alarm van je mobiele telefoon). Doe alle oneven pauzes iets beweeglijks, en doe alle even pauzes een ontspanningsoefening.

Advies 6:

Doe minstens een half uur per dag aan behoorlijke beweging en bouw momenten van bewuste ontspanning in. Dit is niet alleen goed tegen muisarmen en stress, maar in het algemeen een 'must' voor lichaam en geest.

Deze aanbevelingen over bewegen en ontspannen zijn niet alleen goed om CANS/RSI te voorkomen, ze zijn ook voor mensen die gebukt gaan onder het gevoel van druk, druk, druk. Het volgende deel van deze training gaat over het herkennen en voorkomen van stress.

Auteur: Ysolde Bentvelsen

http://www.lancelots.nl/bedrijfsvoering/gezondheid/voorkomen/beweging-ontspanning Sitemap © Copyright Applinet B.V. 2004-2018 ColofonAdverteren